ANNONS

Så lyckades han sko sig på nätet - säljer till hela världen

Emil Jansson, grundare och vd på Skolyx

Startade utanför Göteborg och tog språnget ut i Europa.

ANNONS

Emil Jansson bestämde sig för att sko sig, eller rättare sagt kunderna, i e-handeln. Sagt och gjort, 2012 stegade hans webbutik, Skolyx, ut på nätet och resten är, som man säger, "hiskoria".

Initialt fokuserade vi på skoblock och skovård för att sedan bredda sortimentet även till klädvård och sedan till randsydda skor, säger Emil Jansson.

Mottagandet blev varmt och det dröjde inte länge förrän efterfrågan ökade märkbart.

I början sålde vi endast till Sverige men relativt omgående såg vi ett ökat intresse i Norden och i Europa och när vi började med randsydda skor växte intresset även utanför EU. Idag säljer vi till hela världen med lokala sajter på svenska, danska, finska, norska, tyska och engelska.

Utöver sin e-handel säljer man även sina produkter på större skoevent i bland annat London, Amsterdam och Moskva. Bolaget har sett stadig tillväxt under sin livstid, om än med en viss inbromsning förra året på grund av pandemin.

Det som ligger bakom den stadiga, stabila tillväxten är att vi aldrig tummar på kvalitet. Utan tvärtom lägger vi ned extra tid och pengar på material och detaljer. Även om det ibland kan minska våra marginaler kortsiktigt, så tror och ser vi att det kan gynna oss på lång sikt när våra kunder märker vilken oslagbar valuta för pengarna man får hos oss.

Från 6 till 12 miljoner

Faktum är dock att även resultatet har förbättrats rejält under året. Hemligheten? Framgångsrik sökmotoroptimering.

Vår SEO har ökat med 40 procent, vilket lett till att resultatet förbättrats med 20 procent. För bara fyra år sen omsatte vi runt 6 miljoner kronor. Under 2020 omsatte vi 12,2 miljoner kronor med en vinst på 1,1 miljoner kronor, säger Emil Jansson.

Vad siktar ni på i år?

Vi kommer att slå 14 miljoner i omsättning, men framför allt med ett förbättrat resultat på 20 procent.

"Vill nå ut bredare"

Och under en period av minskade restriktioner har man märkt av ett ökat tryck i affärerna igen.

Skobranschen som helhet har under året börjat återhämta sig efter nedgången till följd av att allt fler jobbade hemifrån och slutade vara på kontoret, bröllop ställdes in med mera. Sedan Q3 ser vi sett en tydlig återhämtning och ökat intresse för skor och skovård vilket är väldigt roligt. Vi ser att man ser över sitt behov av skor, skaffar nya dressade skor, samtidigt som även det ökade intresset för att vistas ute gjort att även våra mer casual-skor har ökat i intresse.

Men innan vi knyter ihop, vänder på klacken och vandrar vidare så vill vi förstås veta vad som blir nästa steg för bolaget.

Att fortsätta växa inom Sverige men även lokalanpassa oss ytterligare i fler länder i Europa. Skofantasterna är redan frälsta Skolyx-kunder och har verkligen fattat grejen med vad vi erbjuder. Nu vill vi nå ut bredare och erfarenheten visar att folk förstår skillnaden när de får uppleva den, säger Emil Jansson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap