I ”Luxury Fashion Report” från FIS Global – som ligger bakom betaltjänsten Worldpay – har bolaget frågat shoppare av exklusiva plagg över hela världen vad som är viktigast i köpupplevelsen.
Rapporten, ett samarbete med Vogue Business, konstaterar att lyxshopparen vill att hela köpupplevelsen ska vara en sammanvävd och sömlös frisk fläkt i vardagen. De tillfrågade har högt ställda förväntningar på att e-handlaren ska kunna uppfylla deras önskningar.
Så hur kan en e-handlare förvandla lyxshopparna till trogna och återkommande kunder? Här är några konkreta tips.
Omfamna multikanalstänket
66 procent av personerna i undersökningen shoppar direkt från en sajt, 35 procent väljer en app och 24 procent gör sina köp i sociala medier. Att möta shopparen där de redan spenderar tid är ett bra sätt att boosta försäljningen.
Hitta alternativa shoppingmodeller
Prenumerationer, återförsäljningsplattformer och att hyra lyxvaror är bara några trenderna som de mest pengastinna shopparna är öppna för.
Utforska de digitala världarna
NFT:er, att shoppa via Metaverse och prova kläder med hjälp av AR. Lyxshopparen är inte rädd för att anamma det allra senaste i teknikväg, något som en driven e-handlare bör ha i beaktande när det gäller att locka kunder.
Skräddarsy erbjudandet
Unika förslag, upplevelser och produkter som är anpassade efter varje individ kan hjälpa shopparen hitta exakt rätt köp i rätt tid.
Belöna – och få lojalitet i gengäld
I kampen om kunderna kommer de som är mest generösa med belöningar i sin tur knyta till sig shopparna som är mest benägna att återvända.
Erbjud rätt betallösningar
De som är nyfikna på vilket håll betalvanorna lutar i Sverige kan med fördel blicka österut. Kina har länge varit världsledande när det gäller e-handelstrender, och i undersökningen framgår att hela 92 procent av alla lyxshoppare i landet har använt en digital plånbok i sin köpresa.
Vilken betallösning en e-handlare väljer kan faktiskt bli helt avgörande när det gäller att förvandla lyxshopparna till trogna och återkommande kunder. Hela 40 procent svarar att de skulle hoppa av köpresan direkt, eller betala men aldrig återvända, om deras föredragna betalmetod inte fanns tillgänglig.
Så kan Worldpays betallösningar boosta hela er e-handel – läs mer här!