Det vimlar av handlare och leverantörer på det stora mässgolvet på Kistamässan. Just nu pågår årets av upplaga av E-commerce Expo.
Ehandel är på plats och under morgonen så lyssnade vi på en panel kring Gen Z-generationens konsumentbeteenden. Generation Z är de födda mellan 1995 och 2012 och det blir en allt köpstarkare konsumentgrupp. De blir också allt mer inflytelserika på sociala medier, inte minst på Tiktok.
Emma Hägglund från byrån Trend Media tryckte på vikten av att bygga långsiktiga relationer med Gen Z-konsumenter.
De är värderingsstyrda och bryr sig om samhället och omvärlden och det ställer nya krav på oss som marknadsförare. Gen Z:s förväntar sig att även företagen kämpar för att vi ska få en bättre värld, konstaterade hon.
Gen Z:s håller hållbarhets- och miljöfrågor högt och det är ingen slump att exempelvis klimataktivisten Greta Thunberg tillhör denna generation. De tycker också att det är viktigt med mångfald och inkludering på alla nivåer. Och de shoppar gärna secondhand.
Under ett panelsamtal med ett gäng Berghs-studenter tryckte panelisterna också på att gruppen rent värderingsmässigt är ganska homogen. Samtidigt så kryllar det av subkulturer inom generationen.
Vår generation delar värderingar globalt. Det spelar ingen roll om vi bor i Tokyo, Stockholm eller Buenos Aires. Värderingarna är desamma. Men med det sagt så finns det många subkulturer inom gruppen och därför är det viktigt att nischa din produkt mot specifika Gen Z-preferenser, sa en student.
Det är lite som med Taylor Swift. Hon älskas och avgudas av många Gen Z:s, men sedan identifierar de sig med olika delar av hennes eror och det är därför hennes världsturné heter just "The Eras tour". Alla album bär på olika tematiker, stämningar och känslolägen – och vilket album man diggar avspeglar sig också i hur man är "swifite"-klädd på en Taylor-konsert.
"Har skyhöga krav"
När det kommer till Gen Z:s är det också viktigt att vara transparent och äkta som företag. Emma Hägglund, som också ingick i panelen, drog ett exempel med en parfymsäljare.
Det blev fel på en etikett hos en leverantör och då släppte företaget in leverantören på Tiktok så Gen Z-kunderna kunde snacka direkt med leverantören, för att reda ut vad som hade hänt, sa hon fortsatte:
Gen Z:s har nämligen tillitsproblem. De upplever att vi lever i en mörk värld som de vill förbättra och därför har de också skyhöga krav på de företag som de handlar från.
Berghs-studenterna i panelen tryckte också på att det också är superviktigt att inte låtsas vara "down with the kids". För då avslöjar man sig direkt. Det går inte att använda vissa emojis i sin kommunikation och tro att man är hemma. Den här målgruppen efterfrågar i alla lägen äkthet och avslöjar snabbt en "bluffmakare".
Bjud istället in kidsen i ditt kommunikationsarbete och skapa tillsammans, sa en student.
Och våga vara först på bollen. Hitta nya, spännande, fräscha koncept som exempelvis Klarna gjorde med sitt Smooth-koncept. Nu vill alla "göra en Klarna" på Berghs, sa en annan.