ANNONS

Så laddar e-handlarna på lagret under Black Week: "Rejäl ökning"

Mikael Meijer, Pär Svärdson, Magnus Ljung och Erik Wickman
Pressbilder/Istock

"Givetvis stora lager".

ANNONS

Black Week är här. Nu kryllar det av kampanjer från e-handlarna. Men hur ser det ut med årets lagernivåer?

Ehandel har luskat i det och fått svar.

Bland annat från Jula och deras kommunikationschef Magnus Ljung. Men han väljer först att inte riktigt svara:

Vi kommer att ha mycket bra erbjudanden under Black Friday och Black Week även i år. Vi har alltid bra tryck i våra försäljningskanaler, i varuhusen och på e-handeln, och så kommer det att vara även under årets event.

Men hur ser det ut med era lagernivåer i år?

Vi har givetvis stora lager, men där tjänar vi egentligen inte några pengar. Produkterna ska i så stor utsträckning som möjligt finnas tillgängligt för våra kunder. Sedan förutsätter det givetvis att vi även har en bra påfyllnad i våra lager, och i våra påfyllnadsflöden.

Erik Wickman, vd på teknikhandlaren Inet, säger att man alltid fyller på lagret rejält inför Black Week.

Men vi spår ingen tillväxt mot 2022. Vi är helt beroende av tillverkarnas kampanjer och de är väl lite svalare i år, säger han till Ehandel.

"Bra förutsättningar"

Mikael Meijer, e-handelschef på Apoteket, bekräftar att lagerhållningen alltid ses över inför Black Friday.

Självklart gör vi det. Vi vet vad kunderna efterfrågar och som omni-aktör har vi en bra förutsättning att ha rätt volymer och erbjudanden för kunderna under hela Black Week, säger han.

Draghjälp av lågkonjunkturen

Apoteas vd Pär Svärdson räknar med fortsatta rekord även under årets Black Week:

Vi räknar med en rejäl försäljningsökning under Black Week precis som tidigare år. Det är tydligt för oss att folk inte låter bli att köpa egenvårdsprodukter under lågkonjunktur, tvärtom, så det är klart att vi behöver fylla på lagret för att förbereda oss inför det.

David Gustavsson
david@ehandel.se