ANNONS

Så laddar e-handlarna för Black Friday - och ifrågasätter kritiken

Från vänster: Niclas Eriksson, Kristina Wärmare, Andreas Stenman och Marc Palmefjord

"Vi tror inte att kunderna köper onödiga saker bara för att det är Black friday".

ANNONS

Årets stora shoppingfest närmar sig i en rasande fart. Man kan riktigt höra prislapparna pressas för att så många varor som möjligt ska hitta ett nytt hem. I år är dessutom e-handlarna mer förberedda än någonsin efter att ha fått öva i minst sagt skarpt läge under förra året. Och de erfarenheterna kommer att behövas, för trots att man i år får större understöd av de fysiska butikerna så väntas onlineshoppingen åter nå nya rekordnivåer.

I Klarnas undersökning framgick det att online till och med kan gå om de fysiska butikerna i år, då allt fler planerar att göra merparten av sina inköp i e-handeln i år.

LÄS ÄVEN: Svenskarna julhandlar tidigare än någonsin - "vi ser en oro"

Det kan leda till bekymmer på sina håll. I år står man nämligen inför helt nya utmaningar med en pressad logistikkedja globalt, komponentbrister och elbrist att brottas med. Så hur har egentligen e-handlarna förberett sig för att fylla hyllorna och se till att så många fyndsugna kunder som möjligt får göra sitt efterlängtade köp? Det har vi tagit reda på.

Vi håller noggrann uppsikt över varutillgången och kommer vid behov anpassa kampanjer. Framförallt har kategorin mode haft en fantastisk försäljningsutveckling det senaste kvartalet hos oss. Där minskar vi generellt kampanjtrycket och fokuserar på vår fullprisförsäljning, säger Andreas Stenman, försäljningschef på Åhléns.

Hos Elgiganten har man laddat rekordlänge för att fylla alla lager till bredden.

Vi har säkrat upp fler produkter inför Black friday och julhandeln än något år tidigare. Detta genom god framförhållning och ett nära samarbete med våra leverantörer. Black friday är en av de största händelserna i handeln under året, därför är det viktigt för oss att kunna tillgodose våra kunder med produkter utefter deras behov under denna period, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Hos skönhetsjätten Bangerhead har det globala fraktkaoset inte orsakat några större svårigheter. Men kampen för att fylla på med ordentligt med produkter pågår in i det sista.

Vi är väldigt taggade inför november och december som traditionellt har varit våra bästa försäljningsmånader på året. Vi är till skillnad från många andra branscher inte lika hårt drabbade av till exempel globala fraktproblem även om vi ser vissa utmaningar kring varutillgång. Vi har ett väldigt starkt och drivet inköpsteam som under en lång tid har arbetat med att optimera vårt varulager och slutspurten sker just nu, säger Marc Palmefjord, vd på Bangerhead.

De som kanske drabbas extra hårt är elektronikbranschen. Med bristen på halvledare kan många aktörer nämligen inte tillverka den mängd produkter som krävs för att möta efterfrågan. Det gör att utmaningarna blir än större för handlarna, som alltså inte "bara" har containerbristen att slita med. Men Netonnet känner sig väl förberedda trots allt.

Tack vare att vår inköpsavdelning har arbetat proaktivt och dedikerat i nära samarbete med våra leverantörer kan vi konstatera att vårt centrallager och våra lagershoppar är välfyllda. Vårt fokus ligger naturligtvis hela tiden på att kunna erbjuda de produkter som våra kunder efterfrågar. Vi har också en välfungerande logistikkedja som gör att vi enkelt kan serva vår e-handel från våra lagershoppar, som ju fungerar som logistikhubbar, om någon vara skulle ta slut i lager men finnas i lagershop, säger Kristina Wärmare, PR- & kommunikationschef och hållbarhetsansvarig på Netonnet.

Är Black friday ohållbart?

En annan stor knäckfråga inför i år är förstås hållbarheten. Julhandeln och framför allt Black friday-perioden får ofta klä skott för att vara ohållbart. Men det är en lite väl ensidig bild, menar e-handlarna. Kanske är det så att kunderna samlar sina inköp istället för att konsumera mer. Och i många fall är det sällanköpsvaror, som ska användas i flera år, som fyndas.

Ska vi prata om hållbar konsumtion måste vi se det ur ett större perspektiv. Om man ser på hemelektronikmarknaden som helhet så konsumerar inte svenskar mer hemelektronik bara för att de erbjuds bra deals under Black friday. Nu när Black friday är ett etablerat fenomen i Sverige tenderar svenskar att planera sina inköp bättre så att de infaller under ”handelshögtider”. Som vi ser det ger Black friday möjligheten för fler att skaffa tekniken de behöver till ett betydligt bättre pris, vilket gör att fler kan få den digitala vardagen att fungera, säger Niclas Eriksson, Elgiganten.

Andreas Stenman, Åhléns, håller med.

Vi tror inte att kunderna köper onödiga saker bara för att det är Black friday. För många kunder är det också en fördel att kunna inleda sin julhandel med extra fördelaktiga inköp under Black week.

Kristina Wärmare, Netonnet, påtalar också vikten av att kunderna inte ska känna sig pressade att fynda. Och vikten av att som handlare inte bara lägga all energi på den här shoppinghögtiden.

Vi tycker att det är viktigt att lyssna på konsumenten. Förra året genomförde vi tillsammans med YouGov en nationell representativ undersökning som visade att två av tre svenskar tycker att det är för mycket fokus på kampanjer och priserbjudanden i samband med olika handelshögtider som till exempel Black friday.

Vi vill erbjuda transparens och en bra översikt för alla som handlar, och är fast beslutna att det ska vara möjligt att hitta bra priserbjudanden på varor du faktiskt behöver under hela året och inte bara under handelshögtiderna. Som kund ska du inte behöva uppleva att du blir pushad att handla. Vi har en tydlig strategi för att kunna möta det behovet, och det är att erbjuda låga priser varje dag, hela året. Samtidigt ser vi ett ökat intresse för begagnade prylar, och det är något vi nu kan erbjuda och är stolta över.

Hos Bangerhead har man tagit steg för att göra skönhetshoppingen mer hållbar. Något man menar också spiller över under kampanjperioderna. Till exempel erbjuds möjligheten att panta det emballage.

Vi på Bangerhead har genomfört flera konkreta åtgärder för att kunna erbjuda en mer hållbar skönhetsupplevelse till våra kunder och vi arbetar löpande med att utveckla vår produkt när det handlar om just hållbarhet. I år har vi bland annat tillsammans med Bower lanserat pant av allt vårt ytteremballage samt produktförpackningarna från vårt eget varumärke. Flera av varumärken i vår portfölj är även själva med i Bower. Utöver detta har vi också lanserat 100 procent återvunnet ytteremballage och minskat vikten på emballaget. Detta kan låta som små ändringar men allt detta har en stor påverkan när det handlar om så pass stora volymer, säger Marc Palmefjord.

Det väntas ett ännu högre tryck i e-handeln i år. Vad gör ni för att möta det och se till att sajten inte går ned och att ni kan betjäna så många kunder som möjligt i snabb takt?

Vi har under detta år satsat väldigt mycket på vår digitala produkt. Vi har bland annat lanserat en helt ny webbsida med bättre prestanda än någonsin. Vi tror på att erbjuda förstklassig och personlig service även under Black Friday-perioden och har skalat upp resurserna och kapaciteten när det gäller såväl kundtjänstpersonal, server-kapacitet och lagerpersonal, säger Marc Palmefjord.

Kristina Wärmare, Netonnet:

Vi jobbar ständigt med att förbättra prestanda och upplevelsen för kunden – det är en del av vårt löpande arbete året om. Sedan gör vi alltid lite extra tester och översyn inför Black friday, för att säkerställa att vi är optimerade inför högsäsongen.

Andreas Stenman, Åhléns:

Vi ser kontinuerligt över vårt kapacitetsbehov och vi gör extra sajt-tester inför både Black week och julperioden.

Niclas Eriksson, Elgiganten:

Vi förväntar ett rekordhögt intresse under årets Black friday och har förberett oss för att klara av det trycket.

De kortar kampanjperioden

Innan vi rundar av är vi förstås nyfikna på hur kampanjperioderna ser ut i år. Inte minst med tanke på varutillgången, men också med hållbarhetsdebatten i åtanke. Och hos Åhléns väljer man faktiskt att gå emot den generella trenden de senaste åren.

Vi har förkortat kampanjperioden i år och har något färre erbjudanden. Våra kunder kommer dock att få ta del av bra erbjudanden inom alla våra kategorier hem, skönhet och mode, under Black week, säger Andreas Stenman.

Någon generell trend gällande vilka kategorier och produkter som får extra kärlek i år ser vi inte heller. Kanske är behovet av att få bra spridning på köpen extra stort i år.

Vi vet att oro för varubrist, dyrare fraktpriser och ett öppnat samhälle gör att många svenskar planerar att köpa julklappar tidigare än tidigare. Vi är redo att ta emot våra kunder oavsett vilken dag de väljer att handla; vi har välfyllda lager och lagershoppar! Vi ser stor efterfrågan inom bland annat mobil, laptop, gaming och TV. Men även men även inom produkter för hem, hushåll och personvård, som till exempel träningsprylar och robotdammsugare, säger Kristina Wärmare, Netonnet.

Helt klart är i alla fall att handlarna är oerhört laddade på att ta emot den våg av kunder som kommer att välla in inom några veckor.

Vi tror på att erbjuda inspiration, personlig service och grymma erbjudanden året om. Under Black Friday-perioden kommer vi självklart att ha en rad attraktiva erbjudanden. Så jag rekommenderar att kika in på Bangerhead.se när det väl är dags för Black week, säger Marc Palmefjord, Bangerhead.

Elgiganten kommer sin vana trogen inte att hålla igen på antalet möjliga fynddagar. Men trots det förväntar de sig som allra högst tryck på den där mytomspunna dagen. Svenskarna sparar sig helt enkelt för att vara riktigt säkra på att komma över de lägsta priserna.

Vi kommer ge våra kunder möjlighet att ta del av våra erbjudanden under flera dagar, trots det förväntar vi oss störst kundflöde under själva Black friday, säger Niclas Eriksson.

Nils Lund
nils@ehandel.se