Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Så kunde Plick femdubbla sin omsättning – på ett år

Second hand-kläder har blivit högsta mode, tack vare de medvetna shopparna i generation Z.

Marknadsplatsen Plick har bara det senaste året femdubblat omsättningen – mycket tack vare en flexibel betallösning från Rocker.
”F
ör oss har den varit helt affärskritisk, eftersom ungdomar helt enkelt inte använder bankkort i samma utsträckning”, säger Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick.

Modebranschen hör till världens största klimatbovar, och står enligt Europaparlamentet för hela 10 procent av de totala globala koldioxidutsläppen.

Ur det perspektivet är det kanske inte så konstigt att dagens ungdomar i allt större utsträckning väljer bättre second-hand när de letar nya plagg.
Plick grundades redan 2013, men det är först under de senaste åren som marknaden verkligen har skjutit i höjden.

”Vårt existensberättigande är att vi vill förändra konsumtionsbeteenden till något bättre. Där ser vi att generation Z är väldigt mycket enklare att tilltala, eftersom de i grunden har en mer hållbar inställning. Men när det kommer till kritan så måste det hållbara också vara ekonomiskt gångbart. Där gör vi det möjligt för ungdomarna att köpa kläder som både är prisvärda och har ett lägre klimatavtryck”, säger Jimmy Heibert.

Ett krav att Swish ska fungera

I dag har Plick drygt 1,2 miljoner användare, vilket i princip betyder att de når hela generation Z. Men med en så ung målgrupp kommer nya utmaningar – framför allt när det gäller att tillhandahålla rätt betallösning.

Betalningen ska gå snabbt och smidigt, samtidigt som den ska vara trygg för samtliga parter. Möjligheten att använda Swish är i princip ett krav.

Hos Rocker – som bland annat ligger bakom Blockets betallösning – hittade Plick vad de letade efter.

”I dag finns det väldigt många internationella betallösningar, men för att vi ska kunna skala upp måste betallösningen vara anpassningsbar efter vår specifika målgrupp. Vi behövde en partner med samma mindset som oss, där vi kan testa något dag ett, de anpassar lösningen dag två och sedan testar vi live dag tre. Där har samarbetet med Rocker fungerat väldigt bra.”

Det stora “genombrottet” för Plick har skett under de senaste tolv månaderna. Tack vare Rockers betallösning har man nu blivit helt transaktionella. Plick agerar mellanhand och försäkrar affären för både köpare och säljare, betalningen sker genom Swish och varan skeppas via PostNord och Instabox.

”Innan vi kom i kontakt med Rocker kunde vi inte använda Swish som betalmetod. För oss har lösningen varit helt affärskritisk, eftersom den unga målgruppen helt enkelt inte använder bankkort.”

"Vi är bara i början av utvecklingen"

Det finns många aktiveringar och produktutvecklingar som ligger bakom tillväxten, men att marknadsplatsen nu är helt transaktionell är en av de största anledningarna till att Plick femdubblat omsättningen bara det senaste året, enligt grundaren.

Second hand-marknaden växer sig dessutom starkare i en tid då e-handeln i stort står stilla.

”Att köpa begagnade kläder idag har blivit status på högstadie- och gymnasieskolor. De ungdomarna tar sedan med sig samma vanor när de växer upp. Vi ser samma trend både bland lyxvaror och medelprisvaror. Trots att Plick redan har funnits i tio år är vi bara i början av utvecklingen.”

Letar ni en mer flexibel betallösning? Läs mer om Rocker här!