ANNONS

Så knäckte Inet koden på Youtube och Twitch: "Inte en snäll plats"

Daniel Svensson (t.v) berättar om Inets contentresa på videoplattformarna

De gick före trenden.

ANNONS

Trenden shopping via livestreaming, kanske mest känd som live video shopping, har tagit e-handeln med storm. Men det finns en annan videotrend i vardande som kan skönjas, inte minst i hemelektronikbranschen, där handlarna skapar sitt eget videoinnehåll och sänder live på Youtube och Twitch.

Den mest framgångsrika aktören, de som gått i bräschen i branschen på den svenska marknaden, på just det här området, är Inet. I dag har de över 43 000 följare på Youtube och över 9000 följare på Twitch. Och hit har de nått med en salig blandning av unboxing-videos, guider, vloggar och livestreams som har en proffsig, men också avslappnad, humoristisk och familjär känsla.

Men vad fick dem att en gång dra igång den här satsningen redan långt innan det var på tapeten? Varför ska man skapa eget videoinnehåll? Och hur lyckas man bäst? Det har vi tagit reda på, med hjälp av Daniel Svensson, Head of Marketing och hjärnan bakom Inets framgångar på området.

I början när vi drog igång det, för kanske fem till sex år sedan, så var det helt enkelt för att det fanns inte några andra i Sverige som gjorde det här på svenska. Vi kollade själva på unboxing-videos och videos om datorer, teknik och så vidare och tänkte att om man nu kollar på dessa på engelska, så bör det väl finnas en målgrupp för det även på svenska, berättar han för Ehandel.

Det ena utesluter ju heller inte det andra, även om svenskar är väldigt bra på engelska. Men det är ju lite olika på respektive marknad också vad som är representerat i regionen. Fractal design är till exempel jättestora i Norden och Sverige, men nämns kanske inte lika mycket i USA, där andra varumärken dominerar, fortsätter han.

Och historien har givit Daniel och Inet rätt, visst fanns och finns där en målgrupp som bara blir allt större. De har också lyckats med konststycket att skapa sig en hängiven skara tittare, och av allt att döma också konsumenter, som följer dem varje vecka.

När jag startade livestreamen så var det delvis ur en frustration där vi fick in så mycket produkter varje vecka, vi snittar kanske 100 artiklar i veckan, och det fanns inte en chans att vi skulle kunna unboxa alla. Och jag tänkte att det kan inte bara vara jag som tycker att den förändringen är intressant, utan även kunder och andra internt. Så då kan vi ha en livestream där vi pratar om de här produkterna. Och från det har det sedan utvecklats till att vi fått ett väldigt engagerat community.

"Sitter och pratar om kablar"

Livestreaming är i allra högsta grad aktuellt nu och har så blivit extra mycket under pandemin. Här får företagen via en, eller flera, videoplattformar möjligheten att direkt prata med och komma närmare sina kunder. Och man gör det med ett format som stora delar av kunderna vant sig vid i andra sammanhang, där man följer livesändningar av event, konserter eller tittar på andra som spelar spel.

Livestreaming är ett väldigt tacksamt medium i och med direktinteraktionen. Vi kanske sitter och pratar om kablar, men så frågar någon om skärmar och då byter vi till det. Men det är även balansen där man kan släppa fram sin inköpschef för att svara på frågor. Man kan inte komma närmare än så. Och vi vill gärna vara personliga. Jag ser det som en sorts förlängning av kundservice. Vi testar lite olika sätt att livestreama och sedan finns det uppenbarligen människor som delar vårt intresse och vill titta på det.

Vad är nyckeln för att som företag lyckas på exempelvis Youtube och Twitch?

Allt handlar om content och att producera sådant du själv vill titta på. Att först försöka göra det roligt och intressant för personalen internt och om inte de vill titta då har vi misslyckats. Sen gäller det att tro på sin idé. När vi började livestreama var det kanske 30 personer som tittade. Sen nöter man. Och man måste kunna svara på frågan: Varför gör vi det här? Är det bara ytterligare en reklamplats? Eller försöker vi skapa ett community? Och sen satsa helhjärtat på det.

En av de mest intressanta aspekterna i sammanhanget är att Inet både producerar allt själva och sätter sin egen personal framför kameran. De har anställda content creators, men i programmen kan det också dyka upp butikspersonal och inköpschefer. Till och med vd Erik Wickman var med och byggde en dator live - och visade, enligt publikens önskemål, sina strumpor.

Medan andra utgår från influencers så sköter ni innehållet själva, varför har ni gjort det valet?

Vi har nog alltid haft ett kontrollbehov på Inet. Vi föredrar att göra det själva, även om vi så skulle filma med en gammal Iphone med dålig bildkvalitet, så är det vi som kontrollerar hela processen. Sen kan man ibland plocka in andra utifrån för att marknadsföra sig. Men vi vill stå för kundservice i världsklass och i det ingår en personlig service. Vad jag tycker kan vara tvärtemot min kollega och då kan vi prata personligt med kunderna direkt i sändning.

"Skulle inte kännas äkta"

En annan sak man slås av, när man går igenom Inets videoinnehåll, är hur lite "spring och köp"-budskap det är i materialet.

Målet är att du som kund ska bli nöjd, därför kan vi inte ha hela "kom och köp"-grejen. Du bildar dig inom ditt intresse tillsammans med oss och sen när du har ett behov av en produkt så ska vi hjälpa dig att få samma upplevelse oavsett om du kollar en livestream eller ringer in till oss. Sen tror jag också att formatet blivit så här eftersom vi inte är så "corporate", utan det är mer personligt. Det är ingen på kontoret som springer runt i Inettröjor till exempel, säger Daniel och fortsätter:

Skulle vi ha en fasad så skulle det inte kännas äkta heller och inte vara så roligt att titta. För då kommer man att känna det. Men sen ska vi så klart representera ett företag och kan inte säga och göra vad som helst.

Med era framgångar i de här kanalerna, är du förvånad över att vi först nu börjar notera att andra också försöker få den här bollen i rullning?

Både ja och nej. Det krävs så mycket mer tid, jobb, energi och pengar än vad man tror. Så jag förstår absolut varför man inte gör det. Slutresultatet kan ju se enkelt ut, men det är också det som är jobbet. Man måste lägga ned mycket tid på sin research till exempel, så att man kan beskriva en produkt med bra flyt utan att det blir tråkigt. Det krävs otroligt mycket jobb och även lite talang för att få det att flyga.

Till skillnad från liveshopping, där man i högre utsträckningar vill ha ett gäng konverteringar i samband med sändningen, är alltså arbetet med videoinnehåll och längre livestreams snarare till för att bygga långsiktiga relationer och skapa återkommande kunder. Så den som hoppas på den förstnämnda effekten riskerar att bli besviken.

Skulle vi räkna hem den biten med unboxing och livestreams så går det inte ihop över huvud taget rent affärsmässigt på kort sikt. Men är man bara ute efter hårda värden ska man absolut inte göra det. Vi ser ett mjukt mervärde som vi tror är bra för oss på lång sikt. Men det kommer också med andra problem, som att investera tid och pengar i utrustning och på lokal.

Sen har man kanske 300 som tittar samtidigt, vilket på ett sätt mycket och på ett sätt lite. Vi lägger kanske 3 timmar i en livestream och och sen lägger kanske bara en handfull en beställning, men återigen varför gör man det här? Är det bara för att sälja på plats? Om det är det enda mätvärdet, så kanske man inte ska satsa på livestreams och video.

Brutalt när det inte går bra

Och att ha tagit sig hela vägen dit man är i dag har inte varit lätt. Men med rätt personer på rätt plats, vilket också beskrivs som en nyckel till framgång, och idogt arbete har Inet uppenbarligen knäckt contentkoden.

Man får inte glömma att internet inte är en snäll plats. Gör man ett litet misstag i produktionen som inte är 100 procent genomtänkt så kommer man att få höra det. Om man har lite dåliga mikrofoner, sämre bildkvalitet, en tröja som ser lite ful ut eller en finne i pannan så kommer folk att kommentera det. Livestreams är oerhört tacksamt när det går bra, men brutalt när det inte gör det. Man kan lägga ned jättemycket tid, resultatet kanske blir mediokert och så blir man totalt tillintetgjord. Så det gäller att hitta folk som har lite skinn på näsan innan de ställer sig framför kameran. De blir lite sårbara, särskilt när vi låter dem att personliga.

Med en gedigen grund på plats återstår nu bara frågan hur man ska utveckla den här delen av affären vidare och se till att ligga steget före konkurrenterna, som uppenbarligen noterat Inets framgångar på såväl Youtube som Twitch. Det är tydligt, vilket Daniel också återkommer till, att det inte är en marknad som är mättad. Tittarsiffrorna på plattformarna överlag stiger konstant, så här finns det många blickar att fånga.

En av våra styrkor är att vi aldrig blir nöjda och hela tiden vill utvecklas. Men frågar du mig i dag och sen om en månad igen så kanske du får olika svar på vad vi ska fokusera på härnäst. Men nu när vi börjar gå tillbaka mot fysiska event så tror jag att nästa grej blir att titta på hur vi kan kombinera det här formatet, våra livestreams med fysiska event. Även om folk uppskattar att komma till vår butik, så är det fortfarande många som är begränsade geografiskt och på andra sätt. Vi har kunder i hela Sverige. Så att kombinera det fysiska med online, det blir intressant, avslutar Daniel Svensson.

LÄS ÄVEN: IT-jätten firade ny tillväxttriumf - sålde för 1,2 miljarder

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap