Kärlekens högtid, Alla hjärtans dag, är här. Men vad vill svenskarna köpa till sin partner i år? Det har Prisjakt tittat på i vanlig ordning genom att analysera antalet klick på olika produktkategorier. Genomgången gjordes mellan den 28 januari och 11 februari.
Och i år vill man framför allt lägga pengar på parfym, smycken, heminredning och köksapparater. Även gåvoboxarna sticker ut. Antalet klick på denna varukategori ökade med hela 109 procent.
Vuxenleksaker – nej tack!
Intresset för sexleksaker har samtidigt slaknat rejält i år. I fjol lyfte istället denna kategori, som var upp med 193 procent. Men i år har vi tappat suget rejält och vi ser istället en klicknedgång på hela -47 procent.
Vi ser att förra årets Alla hjärtans dag-trend sexleksaker skjuts bort från svenskarnas shoppingradar av klassiska presenter som parfym och smycken, som ökar i år jämfört med i fjol. Konsumenterna klickar också på godsaker som chokladaskar. Under de senaste åren när många haft tunnare plånböcker, har vi sett att man prisjämför produkter inom de lägre prissegmenten i högre utsträckning, kommenterar Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Väljer bort restaurangbesök
I år vill svenskarna istället skapa en mysig hemtillvaro med hushållsapparater som multikokare och glassmaskiner. Men också med inredning, såsom vaser och ljusstakar.
Det åtstramade ekonomiska läget har gjort att en del väljer bort restaurangbesök, men kanske istället funderar på att investera i produkter för matlagning hemma som kan användas under lång tid framöver, avslutar Isabella Ahmadi.
Årets klickraketer på Prisjakt inför Alla hjärtans dag:
* Glassmaskin: +448%
* Äggkokare: +221%
* Vaser: 113%
* Gåvoboxar: +109%
* Godis & kakor: +60%
* Multicooker: +56%
* Våffeljärn: +50%
* Sous vide: +38%
* Ljusstakar & ljuslyktor: +36%
* Kroppsolja: +24%
* Parfym: +20%
* Böcker: +20%
* Smycken: +17%
* Gosedjur: +1%
* Sällskapsspel: -1%
* Fotbad: -4%
* Morgonrock: -16%
* Handskar: -20%
* Body lotions & krämer: -27%
* Sexleksaker: -47%