Marknadsföringen online har de senaste åren genomgått en riktig metamorfos: Från banners och sajter till komplexa nätverk av sociala medier och integrerade köpsidor. E-handlare har anpassat sig efter var och hur kunden vill möta produkten. Allt oftare sker det mötet i symbios med kreativt innehåll.
”Underhållning fungerar som en effektiv konverteringsmetod eftersom det engagerar konsumenten på ett naturligt sätt, och bygger starka emotionella band. På TikTok, där användare söker underhållande innehåll, blir varumärken mer tilltalande när de integreras i en sådan kontext. Det stärker relationen och ökar chansen för köp”, säger Robert Löfstrand, ansvarig för retail och e-commerce på TikTok Norden.
Så skapar TikTok ett starkare band till potentiella kunder
I en ny rapport har sociala medier-jätten analyserat sambandet mellan plattformens underhållning och konverteringsviljan hos användarna. För Robert Löfstrand är resultaten talande:
”Genom att använda underhållning i sin annonsering på TikTok, ökar inte bara chansen att nå ut, utan skapar också en självgenererande köpresa där varje steg leder vidare till nästa, som en evig loop. Vi ser hur en mer diversifierad strategi, som inkluderar aktiviteter i den ’övre tratten’, på ett effektivt sätt kan ge företag nya kunder till en lägre kostnad.”
De flesta kommer att sänka kostnaden både för nykundsanskaffning och konvertering
”Plattformen skapar en unik miljö där användare inte bara konsumerar innehåll, utan aktivt interagerar med det. Videor som är skapade på ett genuint sätt av kreatörer bygger både förtroende och en äkthet. Resultatet blir att användare är mer mottagliga för att upptäcka och köpa produkter direkt i appen.”
De varumärken som lyckas skapa en personlig och engagerande upplevelse på TikTok skapar med andra ord ett starkare band till följarna, som i sin tur driver köpbeslut och konverteringar. I rapporten framkommer det att två tredjedelar (64 procent) av användarna känner sig mer kopplade till varumärken som de interagerar med på plattformen, jämfört med mindre än hälften (49 procent) på andra plattformar.
Verktygen som kan hjälpa er att lyckas
Vad ska då ett företag som vill interagera med sin målgrupp på TikTok tänka på innan de startar sin marknadsföring?
”Jag tror att den största fallgropen är att inte ens försöka. Genom att våga testa olika material, se till att innehållet är autentiskt för TikTok, sätta en KPI och utgå ifrån den, så kommer de flesta att kunna sänka kostnaden både för nykundsanskaffning och konvertering. I slutändan är det marknadsföringen som ska generera ROAS (avkastning på annonsutgifter) för ert varumärke.”
Som stöd till sina kunder har TikTok utvecklat en rad verktyg för att ge inspiration och hjälp med kampanjmaterialet. Förutom AI-verktyget Symphony har TikTok nyligen lanserat Smart+. Genom Smart+ får kunderna tillgång till automatiserade lösningar för att skapa effektiva kampanjer på TikTok, och maximera resultaten.
Mät resultatet från kampanjerna på ett nytt sätt
Robert Löfstrand uppmanar även företag att analysera resultaten av marknadsföringsinsatserna på ett annat sätt än hur det gjorts historiskt.
”De mest intressanta lärdomarna från rapporten handlar om förändringarna i annonslandskapet. Det finns ett behov av nya mätmetoder som tar hänsyn till alla beröringspunkter, och bättre omvandlar data till insikter som maximerar ett företags marknadsföringsinsats. Företag som ställer om sin mätning från en traditionell prestationsmodell hittar sätt att nå större lönsamhet.”
LÄS MER: Utforska hur du kan få ditt e-handelsvarumärke att växa på TikTok