En 3PL-partner som Shelfless kan hjälpa till med viktiga frågor som hur du kan få din webbutik att växa snabbare, hur du kan effektivisera verksamheten, öka konverteringarna och minska kostnaderna. De ger också stöd när det gäller att optimera konverteringar, välja rätt leveransalternativ och lösa mer tekniska frågor, som lagerlösningar internationellt eller finansiering av lagerlokaler.
Varför ska du ha en 3PL-partner som kan e-handel?
En stor fördel med att arbeta med en erfaren 3PL-partner är att de kan se över hela din affärsstrategi och ge nya insikter. Jonas Ahlgren, VD för Shelfless Sverige, förklarar:
- Vi har flera gånger upplevt att det kunden tror de behöver inte är vad de faktiskt behöver. Då är det bra att kunna ha oss som bollplank, för att kunna se sin ”affär” ur ett nytt perspektiv."
Läs mer om Shelfless logistiklösningar här.
Nej, du ska inte ha en Ferrari
För Shelfless är det viktigt att förstå kundens verkliga behov, vilket kan vara svårt om man inte ställer rätt frågor.
- Det kan jämföras med att du ska köpa en bil. Du har ett behov av en bil och vill gärna ha en Ferrari och du får en offert utan att bilförsäljaren frågar dig om ditt behov av att ha bil. Om du hade kontaktat oss, skulle vi ha frågat hur du ska du använda bilen, hur stor din familj är och vad du gör på helgerna. Utifrån de svaren hade vi identifierat det verkliga behovet. Då är det plötsligt inte en Ferrari kunden ska ha, utan en jeep – eller kanske till och med en traktor, säger Jonas Ahlgren.
Ett exempel på hur Shelfless har hjälpt en kund att hitta bättre lösningar var när ett företag ville ha två lager för olika målgrupper, vilket skulle bli mycket dyrare. Shelfless föreslog i stället en lösning med ett lager som kunde hantera båda ordertyperna, vilket blev både mer kostnadseffektivt och praktiskt.
Om Shelfless ser att en lösning inte är optimal, eller om de inte tycker att dina förslag är det bästa alternativet, kommer de också att säga det. De är inte ute efter att linda in dig i bubbelplast – de vill att du ska få ut så mycket som möjligt av din affärsstrategi.
Gemensamma utmaningar
Under 2024 har många e-handlare haft ekonomiska utmaningar, som att minska kapitalbindningen eller öka lönsamheten. Shelfless kan hjälpa företag att identifiera lösningar som fungerar för deras specifika behov och samtidigt hjälpa flera andra företag.
- Större investeringar som vi gör för enskilda kunder kan vidareföras till flera. För många innebär detta att de får tillgång till teknik och setups som de annars inte skulle ha råd och tid med om de skulle bygga upp det från grunden, säger Jonas Ahlgren.
Vill du veta mer om hur Shelfless kan boosta din e-handel?
Kontakta oss här så berättar vi mer.
Artikeln är en sammanfattning, läs hela artiken här.