ANNONS

Så jobbar e-handlaren med Tiktok: "Trendar samma dag"

Mark Nidefelt, Chief supply officer, Mattias Haraldsson, CFO, Dennis Bolin, COO och Björn Idren, Chief officer of data.

“Vi har fem miljoner artiklar”.

ANNONS

Fyndiq har gått från att ha varit en marknadsplats till att förbättra sitt utbud efter kundens önskemål.

Det som trendar på Google, trendar hos oss samma dag. Allt det som trendar på TikTok är det stor chans att vi säljer. Därför vill många sälja hos oss, säger Björn Idren, CDO (chief data officer).

Fyndiq har till och med en en egen flik som heter “trendande på TikTok”.

Vi har gjort en gedigen resa, där vi utgått från våra kunder och tagit reda på vilka handlare vi ska samarbeta med och vilken kvalitet deras produkter har, säger Björn Idren.

Linjerar med världsläget

Den senaste tiden har företaget sett ett förändrat köpbeteende och de säljer mer prylar som linjerar med det världsläge vi befinner oss i.

Vi märker av ett förändrat köpbeteende, vi säljer till exempel många fler reperatationskit för skor och kläder, till exempel ett kit som man kan laga hälkappan med har blivit väldigt populärt, säger Björn Idren.

Även produkter knutna till de rekordhöga elpriserna har börjat trenda på Fyndiq.

Häromveckan sålde vi ett solcellssystem till Danmark, vi har även sålt vindkraftverk för hemmabruk, säger Björn Idren.

Björn Idren har arbetat på Fyndiq i två år men har en lång bakgrund från e-handelsbranschen.

Vad omsätter ni?

Vi är inte ett börsnoterat bolag och kommenterar inte vårt resultat externt, men vi kommer inte riktigt att nå förra årets siffror, utan i år satsar vi på lönsamhet, säger Mattias Haraldsson, som kommer närmast från Meds men är CFO för Fyndiq sedan två år tillbaka.

När Ehandel tittar på företagets siffror på Alla bolag, ser man att omsättningen steg från 534 miljoner kronor, 2020, till 607 miljoner kronor, 2021. Och på sista raden så har man kvar nära 24 miljoner kronor.

40 miljoner i riskkapital

Av grundarna, som startade Fyndiq 2010, finns Fredrik Norberg kvar som vd och delägare, och övriga finns kvar som fortsatta delägare. Det är Dinesh Nayar, som har en bakgrund från Happy Socks. Micael Widell, David Brudö, som är ägare och grundare av hotellbokningstjänsten Destly och Dan Nilsson, som är grundare av bland annat Roliga Prylar.

Sedan starten 2010 har företaget tagit in cirka 40 miljoner i riskkapital och till investerarna hör bland andra Jan Carlzon. I slutet av 2014 drogs ytterligare 20 miljoner dollar i investeringar in, då från Industrifonden och Northzone motsvarande 150 miljoner svenska kronor. 100 miljoner av dessa drogs dock tillbaka i april 2016.

Hur många anställda har Fyndiq idag?

Vi har kontoret i Stockholm och har 40 anställda, och så några som arbetar remote, berättar Mattias Haraldsson.

Hur satsar ni under Black Friday? 

Fyndiq kommer att ha rea under Black Friday och kommer att ha en relativt stor påverkan på helårsresultatet, säger Mattias Haraldsson.

Black Friday är viktig för oss som en start för julhandeln, men jag skulle ändå säga mindre viktig i år, säger Dennis Bolin, COO.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap