Vi har under veckan rapporterat om hur många svenska e-handlare fört en tuff tillvaro, sedan krigets utbrott i Ukraina. De som säljer varor som kan vara användbara vid en kris slår alla rekord. Men flera andra, som kanske inte säljer det som klassas som nödvändigheter, har det väldigt tungt just nu.
Vi märkte en nedgång när restriktionerna runtom i Europa försvann. Och en till markant nedgång när det hemska Ukrainakriget började. Vi märker fortfarande ett dämpat beteende från kund. Vi tappade cirka 20 procent relaterat till Ukrainakriget, säger Björn Andersson, grundare och vd på BGA, till Ehandel.
Vid en snabbtitt i den svenska e-handelsgruppen på Facebook ser man att flera av branschkollegorna upplever både liknande och värre tapp för stunden. Men det är inte bara på sociala medier som effekterna syns.
Första signalen att fler drabbats kom från personalen på Postnords företagscenter, där väldigt många e-handlare beklagade sig över en stor nedgång sedan krigets början, berättar en e-handlare för oss.
En annan har sett rejäla nedgångar sedan årets start och än värre har det blivit i och med kriget.
Under 2021 ökade vi ganska bra under januari till april. Sen släpptes restriktionerna och vi kände av det ganska snabbt. Sen start har vi alltid ökat mycket men nu var det samma eller kanske en 10-procentig minskning varje månad. Coronan har gett oss stora fördelar, så när restriktionerna släpptes kändes det helt klart, säger en annan e-handlare och fortsätter:
Januari 2022 höll vi siffrorna från 2021. Det stora tappet kom i februari med cirka -25 procent. Nu i mars är det minst lika mycket. Jag skulle säga att hela världsläget med krig, dyrare el, drivmedel, mat, och så vidare, har tydliga effekter.
Att få e-handlare att ställa sig upp och berätta om det tunga läget har varit svårt. De flesta vill inte uttala sig officiellt av konkurrensskäl.
Som e-handlare vill man ju inte skylta med att det går sämre än förväntat, som en uttrycker det.
"Händer nästan ingenting"
Men trots det är det flera som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter för stunden och bilden är väldigt samstämmig. Många sliter med djupa, ihållande dalar i försäljningen. En av e-handlarna vi pratat med rapporterar om en 40-procentig minskning på den fronten och 50 procent färre besök på hemsidan via organisk sökning, jämfört med samma period 2021.
Det trots att de investerat "stora summor" på digital marknadsföring via en extern leverantör.
Vår högsäsong sträcker sig från mars till maj, så det borde vara stort intresse. Men det händer nästan ingenting vad gäller ökande försäljning, trots all annonsering genom byrån.
Att härleda allt elände till det pågående kriget är dock svårt, förstås. Delvis möter e-handlarna också starka siffror från pandemin. Men många ser också hur köpsuget dämpades kraftigt just när Ryssland invaderade Ukraina. Och trots att till exempel börsen vänt uppåt igen, verkar svenskarnas shoppinghumör inte hängt med i samma riktning.
Vi har märkt en stark nedgång sedan kriget startade, säger en av de e-handlare som mailat in till oss.
Och det svala shoppingssuget ute i stugorna får konsekvenser, inte bara för e-handlarna. Även samarbetspartners och leverantörer riskerar att tappa intäkter med dem. E-handlarna själva gör också allt de kan för att klara den dagliga driften framgent.
Vi försöker se över vår organisation och se vad vi ska satsa på just nu. Och vad som kanske inte är lika aktuellt när tillväxtkurvan är låg, säger Björn Andersson på BGA.
Som e-handlare har man ju valet att försöka gasa genom fler marknader eller öka marknadsföringen. Intäkter kommer ju nästan alltid före utgifterna.
Hans webbutik har dock klarat sig väl i sammanhanget och kan fortfarande noteras för tillväxt.
Jag tycker det blir lätt att stirra sig blind på och jämföra mot ett år tillbaka, eller hela coronaepidemin, säger han och fortsätter:
Hittills i mars har vi en tillväxt på 10 procent mot ifjol. Tittar vi istället på 1 till 15 mars 2022 mot 2020, innan corona, har vi en tillväxt på två år med 237 procent.
"Kunde kvickt justera annonser"
En annan som också klarat sig relativt bra är Andreas Häggkvist, som driver en e-handel under sitt eget artistnamn, Andy Okay. Han uppger att bolaget uppnått mellan fyra till fem gånger return on ad spend, trots att han lagt relativt stora pengar på annonsering. Han var även tidigt ute och korrigerade sin marknadsföring, vilket hållit skutan på rätt köl.
Givetvis har även vi sett en effekt av Rysslands invasion, och konstigt vore det annars. Jag var dock väldigt snabb på bollen och analyserade hur vår personliga data förändrades per dag, och kunde kvickt justera mina annonser både innehållsmässigt - men även geografiskt för att parera nuläget. Vilket gjort att Andy Okay, i alla fall för tillfället, inte påverkas negativt ekonomiskt av denna hemska situation, säger Andreas Häggkvist till Ehandel.
Vad gör ni för att motverka en eventuell negativ effekt?
Jag tror att vissa saker är extremt svåra att försöka motverka. Att folk väljer att fokusera på humanitära insatser, posta om fred och visa sin support av Ukraina istället för att fokusera på onlineshopping är inte en dålig sak. Det är vad världen behöver, säger Andreas Häggkvist och fortsätter:
Men vi entreprenörer behöver såklart också mat för att fungera. Det går ju dessvärre inte för alla att helt skifta om sin verksamhet till 100 procent välgörenhetsinsatser, även om man gärna vill. Med tiden så kommer både kriget få ett slut, och folk återgå till mer normala förhållanden. Förhoppningsvis i den ordningen.
Han ger även tips på sina bästa verktyg till de som har det kämpigt för stunden.
Om man ser en negativ effekt på sin försäljning just nu är jag av inställningen att det alltid finns en lösning, man har bara inte hittat den ännu. Att testa nya grepp, anpassa sitt språk till att lite mer passionerat berätta ingående om sitt "purpose" är inte en dålig vinkel för att värma upp nya kunder inför ditt varumärke inför framtiden.
Ett alternativt spår, om ekonomin tryter, är att satsa på det motsatta och försöka locka in impulsiva shoppare med ett oslagbart erbjudande. En bra deal är alltid en bra deal, och det finns alltid personer som inte är lika påverkade av omvärldsläget som andra.
"En otrolig ökning"
Vad effekterna blir på lång sikt är det i dagsläget ingen som vet. En minskad försäljning och ökande priser på drivmedel, el och logistiken generellt är förstås ingen trevlig ekvation att hantera som handlare. Faktum är att även för dem som i dag går bra, då deras produkter ligger rätt i tiden, är framtiden oviss. Inte minst kopplat till just eventuella brister och prishöjningar.
Det kan bli kaosartat och svårt att få tag i råvaror. Många har köpt raps från Ukraina och havre från Ryssland tidigare. Vi hämtar alla våra råvaror från Sverige, men när andra aktörer nu letar leverantörer i nya länder kommer de såklart också att köpa från Sverige. Så det kommer att påverka oss, berättade Albin Sandell, vars Comfoo slagit alla tidigare rekord på bara tio dagar.
Filip Waak, som säljer beredskapsväskor via Bered.nu, har också sett en ökning på aldrig tidigare skådade nivåer.
Jag har märkt en otrolig ökning i efterfrågan. Jag öppnade möjligheten för förbeställning i fredags då det var så pass många som efterfrågade det. Det har varit ett kontinuerligt flöde med många order varje dag - och hittills har det endast varit organiskt, säger han till Ehandel.
Jag driver bolaget helt själv för tillfället, men kommer skala upp antalet personer närmaste perioden då det blivit en sån kraftig omställning och då jag har en fulltidsanställning utöver detta, fortsätter han.
Vi på Ehandel kommer naturligtvis att fortsätta att följa utvecklingen nära. Men fram tills dess kan du läsa våra tidigare artiklar i ämnet här nedan.
LÄS ÄVEN: Nattsvart för e-handlarna efter krigets start: "Allvarligt orolig"
LÄS ÄVEN: E-handelsprofilen om krisen: "Krigets effekt slog till direkt"
LÄS ÄVEN: Högt tryck på Bered när svenskarna preppar: "Otroligt omskakande"
LÄS ÄVEN: Överlevnadsbutiken under press: “Tjugo gånger fler beställningar”
LÄS ÄVEN: Hans e-handel slår alla rekord - trots kriget: "Kan bli kaosartat"