E-handelns rusning i år har nog inte undgått någon. Men hur handlar vi egentligen på nätet sedan pandemin slog till? Det har Postnord tagit reda på. Det visar sig att tre av tio svenskar handlar mer på nätet sedan pandemins start. Dessutom undviker 6 av 10 aktivt att gå in i fysiska butiker på grund av den rådande situationen.
En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla på grund av rädsla för viruset, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett uttalande.
En annan trend är att 35 procent av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter på nätet. I den äldsta konsumentgruppen, 65 till 79 år, är den siffran till och med uppe i 44 procent.
Dessutom har man tidigare konstaterat att det inte bara är hemleveranserna som ökar, utan även beställningar till ombud. Och numer hämtar svenskarna ut sina försändelser snabbare än någonsin, efter mindre än ett dygn.
Vi vet inte exakt vad det beror på att konsumenterna hämtar sina paket snabbare. Men sannolikt finns det en koppling till att fler jobbar hemifrån och därmed har större frihet att gå till sitt ombud när det passar. Tidigare var fler bundna till att hämta sina paket på väg hem från arbetet, säger Carl-Fredrik Teder.