Ehandel har tidigare berättat om Ica, Coops och Axfoods e-handelssatsningar. De har i dag ett stort fokus på "click and collect", alltså att kunden klickar hem för att sedan hämta kassen i butik. Marknaden för hemleveranser har hittills i år ökat med 27 procent i år, medan "click and collect" vuxit med 65 procent. Detta enligt Dagligvaruindex.
Mathems vd Johan Lagercrantz säger dock i en färsk intervju med e-handel att han inte tycker att "click and collect" är "riktig e-handel". Mathem fortsätter därför att växla upp sin kärnaffär med hemleverans av mat – och bygger ett nytt lager i Farsta för att öka leveranskapaciteten.
LÄS ÄVEN: Matjättarna talar ut – så går e-handeln: ”Ett pärlband av tjänster”
Men hur hållbara är mataktörernas e-handel när det kommer till transporter, svinn och användning av kassar och förpackningar. Ehandel har i en uppföljande artikel pratat med chefer för matjättarna för att ta reda på det.
Mathem satsar på elfordon
Mathems vd Johan Lagercrantz säger att de under 2021 har sålt av alla äldre transportfordon. Och från och med nästa år ska man till fullo köra på biodiesel, eller HVO. Vad gäller eldrivna lastbilar är Mathem just nu i färd med ett projekt, där man testar elfordon i samarbete med en fordonstillverkare, som Johan Lagercrantz inte vill avslöja namnet på i nuläget.
Vi har några prototyper som redan är i drift och som åker förutbestämda slingor i bland annat Stockholm, med start och stopp för avlastning av kassar. Men vi är inte riktigt i hamn med utformningen. Det är ganska tunga lass som batteriet ska driva i ex antal timmar. Och dessutom kräver vissa varor kylning. Så batteriet ska lösa väldigt mycket i dag. Det finns inga fordon som klarar det på ett bra sätt än, säger Johan Lagercrantz till Ehandel.
Målet är att alla företagets fordon ska gå på el inom tre till fem år, tillägger han.
Kanske kan man jobba med lösningar för att kunna ladda bilen snabbt – eller med utbytbara batterier. Man kan också ha solceller på taket som driver kylanläggningen. Är det minus 14 grader ut så behöver man inte ha så mycket kapacitet i kylaggregatet. Men batteriets laddning påverkas också av körstil och körslingor, så vi behöver nog ett par år på oss till innan vi hittat en rimlig lösning.
Mathem jobbar även aktivt med att minska sitt matsvinn, enligt vd:n. Mat med kort utgångsdatum skänks till välgörenhet. Och överblivna frukt- och gröntkassar kan köpas av kunder till ett lägre pris.
Men vi vill bli ännu bättre på att ta hand om matsvinnet. Och vi har goda förutsättningar, eftersom vi inte har något butiksled. Mycket svinn uppstår ju när man transporterar mat från ett centrallager ut till butik. Det är ganska mycket som slängs.
Antalet kassar ska minskas
I dagsläget uppgår Mathems svinn till under 1,5 procent, enligt Johan Lagercrantz. Men, betonar han, det beror på hur man räknar. Vissa räknar exempelvis med donationer av mat till välgörenhet. Det gör inte Mathem.
Bolaget vet inte heller hur mycket privatpersoner slänger. Han är också självkritisk kring att bolaget kan bli ännu bättre på att informera kunderna om korta datum och lägre priser på mat kopplat till det.
Mathem försöker även minska sin användning av kassar. Problemet de har i dag är dock att olika kassar plockas ihop i olika delar av lagret. I slutet av lagerkedjan gifts kassarna dock samman. Och om det ligger en avokado i en ensam kasse, så läggs den över i en annan påse, enligt Johan Lagercrantz.
Men om vi fyller på kassarna med för mycket är samtidigt risken att varor skadas. För kassarna ska sedan stå i svara backar som åker fram och tillbaka. Särskilt känsligt är ofta frukt och grönt. Men vi har har redan fått upp fyllnadsgraden ordenligt. Men det är svårt att få perfekt fyllda påsar om varorna inte ska skadas.
Mathem erbjuder numera även komposterbara kassar för frukt och grönt. Och bolagets speditörer tar också hand om tomma kassar vid nästa leverans. Om kunden sparar och lämnar tillbaka dem vill säga. Mathem har även flera dialoger med tillverkare kring hur de förpackar sina produkter, enligt Johan Lagercrantz. Målet är framåt främst att minska användningen av plast.
Icas matsvinn ned med 11 procent
När det gäller matsvinn i butikerna bedriver enskilda Ica-butiker och Rimi Baltic ett aktivt arbete, bland annat genom optimering av inköp och prognoser, förädling av produkter, utförsäljning av varor med kort datum och samarbeten med organisationer som Stadsmissionen, WhyWaste, Food Bank, Karma och Food2Change. Vi har även minskat matsvinnet i de svenska Ica-butikerna med drygt 11 procent under 2020 och nu har vi 1,09 viktprocent matsvinn (matsvinn i vikt/såld mat i vikt reds.anm), säger Sanja Pucar.
Ica arbetar också med att gå över till förpackningar av återvunnen/förnybar råvara. Målet är att alla livsmedelsförpackningar i plast ska gå att återvinna eller återanvända 2025. Och år 2030 ska alla livsmedelsförpackningar vara gjorda av återvunnen plast eller helt fossilfri råvara, säger hon.
Vi arbetar även med olika lösningar för att minska användningen av kassar. Det handlar dels om hur vi packar så effektivt som möjligt, och dels hur kassarna kan återvinnas samt vilka alternativ det finns för att leverera varorna i återbruksbara påsar/lådor.
Stort elprojekt
Ica har dessutom en drivmedelsstrategi med mål om att alla vägtransporter ska vara fossilfria 2030. Som delmål ska alla vägtransporter i Stockholm, Göteborg och Malmö vara fossilfria fem år tidigare.
Om utvecklingen går som planerat kommer vägtransporterna vara fossilfria inom e-handeln 2025. I hela kedjan från lager till kund/butik arbetar vi med att minska vår miljö- och klimatpåverkan från transporter, biogas är vårt snabbast växande drivmedel. Inom e-handeln används främst HVO och vi kommer successivt gå över till eldrivna transporter de kommande åren.
Ica har även ett strategiskt samarbete med Volvo som. Det har enligt Sanja Pucar redan lett till att bolaget beställt in flera eldrivna lastbilar för stadstrafik. Ica gradvis öka sina satsningar på eldrift – utan lokala utsläpp och med mycket låg ljudnivå i storstäderna, säger hon.
Vi optimerar alla våra transporter för att maximera fyllnadsgraden och minska antalet transporter, och vi rutt-optimerar för kortast möjliga körsträckor. Under 2022 kommer vi att implementera ett ännu mer avancerat system för att nå ännu högre effektivitet i våra transporter.
Coop visar klimatavtryck
Coops online-chef Sara Mundth-Petersen börjar med att peka på att Coop bland annat redovisar varors klimatavtryck.
Alla våra matvaror i e-handeln är betygsatta utifrån FN:s globala mål. Man kan bland annat få reda på hur stor klimatavtryck en matvara har, säger Sara Mundth-Petersen, onlinechef på Coop, till Ehandel.
På frågan hur arbetet går med att minska användningen av matkassar svarar hon att det ofta är praktiskt att använda flera kassar. Det finns ofta en poäng att dela upp kassarna i olika kategorier för att underlätta för kund. Ibland är det helt nödvändigt, för att exempelvis separera glutenfria livsmedel från övriga matvaror.
Vi har även fått frågor om man kan returnera kassar så att vi kan återanvända dem, men vi har ännu ingen färdig lösning där. Men vi har den frågan på bordet, säger hon.
Vad gäller Coops fossila utsläpp från transporter har kedjan bett om att framöver få återkomma med statistik kring det.
Axfood vägleder med e-handeln
Frida Ridderstolpe, chef för digital utveckling på Axfood, säger att hållbarhet är viktigt för Axfoods affär. E-handeln är också en viktig kanal för vägleda kunderna till mer hållbara val.
Till exempel hjälper Hemköp sina kunder att enklare göra hållbara val med sin nya kundklubb, med mer vego och personliga erbjudanden, något som varit mycket uppskattat, säger hon och fortsätter:
Och Mat.se erbjuder sina kunder att göra mer hållbara val genom en klimatmärkning av 3 000 artiklar i sortimentet, vilket Mat.se var först ut i världen med.
Axfoods e-handelsflotta kör redan i dag alla sina omkring 100 bilar på HVO. Målet är att ta nästa steg och så snabbt som möjligt byta ut en stor mängd av dessa bilar till el/biogas, men i dagsläget förhindrar körkortsreglerna det. Det beror på att de bilarna är betydligt tyngre.
Därför räcker det inte med B-körkort för chaufförerna, vilket innebär att bilarna inte kan köras fyllda till max. Det innebär i sin tur att varken klimat, miljökrav eller effektivitetskrav nås, enligt Frida Ridderstolpe.
Vi kör redan idag två tredjedelar av vår tunga lastbilsflotta fossilfritt, driver tillsammans med Scania pilotprojekt om elektrifiering och var först i Sverige om att driftsätta Scanias helt eldrivna tunga lastbil tidigare i år. Detta som en del i att fortsätta driva elektrifieringen av de tunga transporterna framåt. Vilket inte minst blir viktigt när vi tar vårt nya logistikcenter i Bålsta i drift 2023, säger hon.
Driver frågan politiskt
Vad gäller matsvinn har Axfood som mål att halvera matsvinnet till 2025, vilket innebär att koncernen ska ner till 0,86 procent.
Utförsäljning av varor med kort datum, optimerade autoorderprocesser, samarbeten med välgörenhetsorganisationer är några av delarna som är viktig där. Vi är tillsammans med Stadsmissionen exempelvis medgrundare av Matmissionen i Stockholm, MatRätt i Göteborg och nyligen Matmissionen i Malmö.
Vi driver också politiskt frågan om att förenkla för företag att skänka mat till välgörande ändamål utan krav på spårbarhet som inte är av betydelse för livsmedelssäkerheten.