Om ni inte följt vårt testköp hos nyligen lanserade Amazon.se, så bör ni läsa tidigare artikel:
LÄS ÄVEN: Ehandel testar Amazon.se – korrläsare sökes
Vid lunch på torsdagen så stod inte vår produkt ännu som “skickad”, utan bara som “beställning lagd”, och den skulle ju vara här på fredagen. Med tanke på kvalitén på resten av Amazon-lanseringen så var vi faktiskt lite oroliga.
Såhär såg det ut ganska länge
(klicka för större bilder)
Strax efter klockan tre på torsdagen kom dock beskedet att PostNord mottagit “elektronisk information om din leverans”, vilket alla i branschen vet inte betyder något när det gäller tidpunkten för själva leveransen.
Vi gissade att beställningen skulle komma från Tyskland. Även om Amazon har ett svenskt lager så känns det som att det endast är de svenska handlarnas produkter som nu eventuellt ligger där. Att skicka från Tyskland brukar också gå riktigt snabbt för Amazon, när man beställer via Amazon.de. Men inget mer livstecken förutom “elektronisk information” under torsdagen gav oss inte hopp.
Skickades från Tyskland
Skulle Amazon misslyckas med något så fundamentalt som frakten?
Nej, förstås inte. När vi vaknar på fredagen så ser vi att paketet är på väg och att det har besökt Toftanäs-centralen vid 04:38. Vid det här laget vet vi att Amazon och deras fraktleverantör PostNord har lyckats. Vi kan även bekräfta att paketet kom från Tyskland, härifrån för att vara exakt.
Vid 13:11 på fredagen är paketet hos vårt ombud i Helsingborg och vi kan därmed hämta upp det. Vi väntar dock till lördagen, för helt ärligt behövde vi inte en till datormus*.
Efter att vi hämtat ut vårt paket så dimper det in ett mail från Amazon där de meddelar att paketet har levererats, med en spårningslänk. Lite överflödig information men tack ändå.
Nu är frågan när Amazon ska be om betalningen. Vi valde som sagt Amazons faktura som betalmetod och det enda vi angav extra då var vårt personnummer. Tills nu har vi dock inte fått någon ytterligare information om betalningen, ingen kreditkoll eller någon annan information. Väldigt lätt och smidigt alltså.
Klockan 03:10 på söndagen vaknar dock Amazon till liv och vill ha betalt, eller snarare påpeka att vi har en faktura som väntar på oss. I Gmail står avsändaren som “no-reply” så det är kanske något Amazon bör fila lite på, då det ser ganska oseriöst ut.
Arvato har fått en baddare till kund
Själva mailet är dock rakt på sak och berättar att vi ska betala 290 kronor till “Arvato för Amazon”, det är alltså betalbolaget Arvato som står bakom fakturalösningen. Betalningen förfaller inom 14 dagar, vilket förstås påminner om svenska betallösningar som Klarna. Det är även en månadsfaktura så om vi hade köpt fler saker på faktura så hade de samlats på samma faktura, vilket förstås är smidigt.
När det var dags att punga ut med den stora summan 290 kronor så var det inte supersmidigt. Du har ingen app som med exempelvis Klarna eller Qliro. Du kan inte heller betala fakturan med kort, vilket ibland går. Utan du får helt enkelt göra en överföring via din bank, som på den gamla goda tiden. Ingen big deal med tanke på att Amazon nyligen lanserat betalmetoden. Men vi hade helt klart glömt hur mycket vi hatar OCR-nummer.
Vi valde att betala fakturan direkt så vi kommer ej få reda på hur ofta Amazon eventuellt påminner kunderna att betala.
Allt som allt så var köpupplevelsen, efter att man lämnat sajten, kundkorgen och kassan bakom sig, en helt okej upplevelse. Vårt största klagomål är nog hela checkoutflödet som känns väldigt gammaldags för oss i Norden, som är vana vid en checkout-sida som avslutas med en köpknapp. Men som vi hintade om i vår tidigare artikel så spelar nog inte en gammal kassa någon roll om priserna är lägst och leveranserna pålitliga och snabba. Amazon har dock, som vi fått höra i otaliga artiklar, en del att bevisa på den svenska marknaden.
*Musen används idag av Izabella på redaktionen