Ehandel har jagat utvärderingar av Black Friday och Black Week och nu har vi fått in ännu fler svar.
Katrin Lundgren – vd på Sundsvallsföretaget Kodmyran som är specialiserat på affärssystem och plattformslösningar för e-handlare – säger att hon noterade en ökning bland sina större kunder.
För dem har det gått bra och de flesta har slagit nya Black Week-rekord trots att man trott att Black Week skulle bli sämre än i fjol på grund av lågkonjunkturen, säger Katrin Lundgren till Ehandel och fortsätter:
Vi kan också se i våra egna butiker att folk har handlat bra och att orderingången är större än i fjol, men att man har handlat aningen billigare varor i år än tidigare år.
BGA, som bland annat säljer passepartouter och tavelramar på nätet, och är en av Kodmyrans större kunder, skrev i fredags på sin Linkedinsida att det blev ett lysande utfall.
Med tre minuters marginal och sjukt nervös väntan krossar vi Black Friday både i antal order och den totala ordersumma, jämfört med i fjol. Vi hittar under årets Black Week två av våra bästa försäljningsdagar någonsin, konstaterade BGA under den svarta fredagen.
E-handelsexperten Soledad Gonzalez – som tidigare hade en roll som e-handelsexpert på Postnord Sverige och som numera är marknadskoordinator hos Kodmyran – säger att hennes egen undersökning visar att fler valde att tidigarelägga sina julklappsinköp till Black Week i år.
Man har även jagat rabatter mer i år än i fjol. Enligt min lilla undersökning förväntade man sig rabatter på minst 30 procent och man hade även rabatter på över 40 procent i år. Ingen svarade att 20 procent är en tillräckligt bra rabatt exempelvis, säger hon till Ehandel.
Inköpen var även mer inriktade på akuta behov den här gången. Det har alltså impuls- och ströhandlats mindre än vanligt, är hennes bild.
Många har prioriterat att handla det de behöver ersätta hemma och sådant som de ändå hade köpt med produkter som exempelvis hemelektronik, köksutrustning, skönhetsprodukter med mera, vilket stämmer bra överens med en av slutsatserna i den senaste Ebarometern, som också visade att inköpen blir behovsstyrda.
Det gjordes också fler inköp till mindre belopp, enligt Soledad Gonzalez.
Jag ser också att man har handlat lika mycket eller fler antal paket än i fjol, fast till mindre belopp. Man ser en tydlig läppstiftseffekt och apoteken och skönhetsaktörer har säkerligen varit vinnare här.
Läppstiftseffekten är ett ekonomiskt fenomen där konsumenterna tenderar att prioritera och unna sig små lyxinköp, som kosmetika eller skönhetsprodukter, i tider av ekonomisk nedgång eller osäkerhet. Hon har även noterat en minskad köphysteri. Det var färre människor i exempelvis stora köpcentrum i Stockholm, enligt experten.
Och sist men inte minst, enligt min lilla undersökning, så föredrar folk att få rabatter och erbjudanden under Black Week via e-post i första hand och sms i andra hand. Samtidigt blir man lite besviken ibland på de icke-anpassade erbjudanden man får, med all data företag har på oss numera så borde de kunna bli duktigare på att skicka mer relevanta och personaliserade erbjudanden. Ett segment som lyckas bra med detta är skönhetsaktörer och det går också bra för dem, avslutar Soledad Gonzalez.