ANNONS

Så gick det efter mediedrevet mot e-handlaren - stort resultattapp

Gudrun Sjödén, grundare
Höjer nu priserna.

I mitten av 2022 så gick de digitala tryckpressarna varma om e-handlaren Gudrun Sjödén. Företaget anklagades nämligen för att ha en mycket dålig arbetsmiljö.

Under ett och ett halvt år var det minst ett par anställda i veckan som jag hade samtal med som kände sig nedtryckta av Gudruns och vd:n Annies ledarskap. Det var systematisk, berättade den tidigare HR-chefen Göran Sandström.

ANNONS

Tyvärr var kritiken inte helt ogrundad och ledningen tog på sig ansvaret och lovade att bättra sig. Grundaren själv, Gudrun Sjödén, valde senare under året att lämna sin operativa roll i bolaget.

Nu lämnar jag som anställd mitt företag efter nästan 50 år. Jag flyttar till New York och Grand Street i Soho, där jag skaffat en stor, härlig lägenhet och kommer verka som frilans, meddelade hon i september 2022.

Så hur har det gått för e-handelsföretaget sedan dess? Hur har kritiken i media, och att grundaren klivit åt sidan, påverkat försäljningen? Inte särskilt mycket visar det sig.

Under 2022 så steg omsättningen till 379 miljoner kronor, en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet halverades dock till 13 miljoner och just resultatet har påverkats negativt de senaste åren.

Tappade försäljning i fjol

Under fjolåret, 2023, så tappade Gudrun Sjödén försäljning och omsättningen landade på totalt 315 miljoner kronor. Ett tapp som tillskrivs omvärldsläget snarare än den negativa medierapporteringen.

2023 har påverkats av det allmänna ekonomiska läget med försämrad köpkraft för många konsumenter på grund av hög inflation och ökade räntekostnader. Det tuffa konjunkturläget har pressat detaljhandeln hårt under året och medför vikande försäljning jämfört med tidigare år inom de flesta av våra marknader, skriver företaget.

Precis som många andra e-handlare så jobbar Gudrun Sjödén nu mycket med effektiviseringar och besparingar. Man har även justerat priserna, vilket först ska påverka det andra kvartalet i år.

Efter sommaren fattades ett beslut om en prisökning vilken kommer att få effekt från andra kvartalet 2024. Prisökningen är nödvändig till följd av högre kostnader drivet av inflation och valutaeffekt.

Från miljoner till tusenlappar

Och att kostnaderna har ökat kan vi se i rörelseresultatet för fjolåret som landar på 3,7 miljoner kronor, ned från 28 miljoner två år innan. På sista raden har Gudrun Sjödén kvar 36 000 kronor för 2023, vilket kan jämföras med 9,5 miljoner 2022.

Uppmärksamheten i media fortsatte även under 2023, om än på en lite lugnare nivå.

Under våren sändes ett TV-program om Gudrun Sjödén på SVT vilket innebar viss uppmärksamhet i media. Skriverierna var dock inte enbart negativa denna gång och uppmärksamheten fick inte samma negativa konsekvenser som under medieuppmärksamheten 2022, konstaterar företaget.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se