ANNONS

Så gick de från 4 till 30 miljoner - hemligheten bakom succén

Hela Baltzar-gänget, med grundarna Axel Persson (längst fram t.v) och Wilhelm Sturesson (längst fram och andra från höger)

Nu tar de sikte mot Europa.

ANNONS

Året är 2014, Axel Persson och Wilhelm Sturesson tar över herreikiperingsbutiken Engelska Herr i Malmö. Det dröjer inte länge förrän de inser att man behöver ge sig ut på nätet för att bredda kundbasen utanför hemstaden.

Sagt och gjort, under 2017 sjösattes Baltzar.com. En plattform som visade sig bli mycket mer än en försäljningskanal för Engelska Herr. För kort efter anslöt den Londonbaserade herrekiperingen Richard Gelding.

Vi har under resans gång sett att det finns områden där en fysisk butik är oersättlig, samtidigt som där finns en skalbarhet i näthandeln som är förenlig med vår ambition att bli ett större företag, säger Wilhelm Sturesson medgrundare i Baltzar.com och delägare i Engelska Herr.

Idén med Baltzar blev alltså att också agera handelsplats och förenkla för butiker, som vill börja sälja sina kläder i e-handeln. Ett drag som gjorde att bolaget vuxit från en omsättning på 4 till 30 miljoner. Även personalstyrkan har utökats kraftigt, från två till elva anställda.

Kombinationen av ett nätverk av välkurerade butiker som är grymma på vad de gör, fusionerade och presenterade i en snygg smidig webblösning skapar riktiga värden on- och offline, för butikerna, för staden och för kunden, säger Wilhelm Sturesson.

Målsättningen är att Baltzar.com ska expandera med fler butiker. Inte bara i Öresundsregionen, utan hela Sverige. Dessutom är siktet inställt på Europa.

En resa som tar sitt avstamp i att man presenterar en tredje butik som precis anslutit sig till plattformen, nämligen Per Ljung.

Jag såg ett behov att utöka min verksamhet till webben, men jag insåg snabbt att det behövs mer muskler bakom för att faktiskt lyckas. Genom att finnas på Baltzar.com skapas möjligheten för mig att fortsätta driva butik, men även att få fler kunder att hitta hit. I dag har jag redan ett gäng kunder som kommer från Köpenhamn och jag tror att den nya onlinenärvaron kommer få ännu fler att besöka mig när de besöker Malmö, säger Per Ljung, grundare till företaget med samma namn.

Nils Lund
nils@ehandel.se