ANNONS

Så går det för svenska Amazon-utmanaren: "Rätt förutsättningar"

Emil Henriksson är vd och grundare
Buyers Club/Skärmdump/Pressbild

"Hållit igen på marknadsföringen".

ANNONS

Sweden Buyersclub är en svensk marknadsplats. På marknadsplatsen hittar man allt från trädgårdsmöbler till rengöringsmedel, husdjurstillbehör, teknikprylar och leksaker.

Upplägget för tankarna till Amazon, men i en svensk miniatyrversion. Det är ingen slump att bolaget valt att kalla sig för Buyersclub. Kunderna uppmanas alltid nämligen att bli så kallade Plus-medlemmar, mot en månadsavgift. Genom medlemskapet får man tillgång till rabatter och kampanjer.

"Klart svagare"

Nu redovisar bolaget sitt tredje kvartal och medlemsintäkterna landade på oförändrade 2,6 miljoner kronor, jämfört med Q3 2021. Nettoomsättningen uppgick till 6,6 miljoner, vilket var en ökning med 4 procent. Samtidigt låg EBIT-förlusten fortsatt på -2,7 miljoner. Även resultatet efter skatt var oförändrat på -2,8 miljoner.

Givet att marknaden för e-handeln har varit klart svagare än motsvarande period föregående år, har vi valt att hålla igen något på marknadsföringen för att istället fokusera på att skapa rätt förutsättningar för kommande kvartal. Främst genom att utöka produktutbudet samt förbättra medlemserbjudandet, skriver vd:n Emil Henriksson i en kommentar till rapporten.

Ingen ökad churn

Men, tillägger han, försäljningen i oktober ökade med 85 procent, jämfört med motsvarande månad i fjol. Detta trots att medlemsavgiften höjdes i oktober från 69 kronor i månaden till 89.

Något som under oktober månad inte lett till en ökad churn. Vi noterar däremot en ökad konverteringsgrad hos kunder som handlar för första gången, ett av våra viktigaste nyckeltal. Jag ser fram emot att återkomma till detta, samt effekten av övriga förbättringar i nästkommande rapport

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap