ANNONS

Så går det för sporthandlarna – kategori för kategori: "Efterlängtat"

Claes Forsberg är vd för Svenskt Sportforum.
Svenskt Sportforum

"Ett efterlängtat facit".

ANNONS

Hur går det för sporthandlarna? Sådär just nu. Försäljningen i sporthandeln sjönk med 9,6 procent under första kvartalet 2022. Det visar Sportindex från Svenskt Sportforum.

Försäljningen i jämförbara butiker sjönk dock samtidigt med 9,3 procent. Det rör sig alltså om en generell nedgång. Men tappet i e-handeln var för sporthandeln desto större: -16,5 procent under första kvartalet. Sporthandelns e-handelsandel låg därmed på 18 procent – och andelen var därmed i nivå med första kvartalet 2021.

För första gången är indexet även nedbrutet på kategorinivå.

Sportindex har sedan lanseringen för nästan ett år sedan blivit ett efterlängtat facit över sporthandeln, med kvalitetssäkrade nyckeltal som baseras på inrapportering från branschens ledande aktörer. Nu tar vi steget vidare och går ner en nivå i statistiken genom att redovisa relevanta nyckeltal på branschens produktkategorier så som fotbollsskor, sportswear, accessoarer, cykel och längdåkning, kommenterar Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Ökade med 246 procent

Så hur går det för de olika kategorierna?

Jo, försäljningen av sportutrustning var ned med 15,2 procent, där längdskidåkning föll mest – med ett tapp på hela 43,4 procent. Försäljningen i januari och februari i fjol ökade i kategorin med 246,3 respektive 109,3 procent, vilket förstås troligen var en stark pandemieffekt. E-handeln fullkomligt boomade, när pandemin härjade som värst under 2020 och 2021.

Sportklädes-försäljningen föll samtidigt med 10,7 procent under första kvartalet. Det var framför allt kategorin outdoor som backade och med hela 14,3 procent. I slutet av förra året så slog outdoor-segmentet istället försäljningsrekord.

Även sportsko-försäljningen minskade i Q1, men mer blygsamt: -4,4 procent. Samtidigt tappade outdoor-kategorin på skosidan hela 34,1 procent.

David Gustavsson
david@ehandel.se