ANNONS

Så går det för modehandeln – "uppdämt behov"

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel
Svensk Handel/Pressbild

"Många kommer uppdatera sin garderob".

ANNONS

Hur går det för svensk modehandel? Jo, Svensk Handels Stilindex för april visar en positiv utveckling. Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker i kombination med bolagens e-handel ökade med 43,2 procent i april – jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln växte kraftigt med 49,5 procent.

Vi gläds åt att modehandeln, för tredje månaden i rad, uppvisar positiva siffror. Det är för många en välbehövlig återhämtning efter de stora tapp som skedde i samband med pandemin. Det uppdämda behovet av att köpa nya klädesplagg och skor som vi tidigare talat om ser vi nu effekterna av, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Hämmande faktorer

Kunderna uppges nu på allvar ha återvänt till de fysiska butikerna. Men högre kostnader till följd av dyra råvaror och transporter kan hämma utvecklingen, tillägger han.

Men vi tror också att många nu kommer att uppdatera sina garderober inför kommande skolavslutningar och andra högtider, vilket bådar gott för handeln, avslutar Mats Hedenström.

David Gustavsson
david@ehandel.se