Imorgon är den stora högtiden här. Midsommarafton. Och med denna högtid ska det i vanlig ordning ätas som aldrig förr. Sill och nubbe till förrätt. Sedan blir ofta pajer, grillade köttbitar och tonvis med färskpotatis. Många vill även avrunda med en äkta gräddtårta med jordgubbar.
Så det är med andra ord bråda dagar för dagligvaruhandlarna. Vi kollade med en rad aktörer. Och på Axfood som bland annat driver Hemköp och Willys, ligger man bra till på e-handelssidan, enligt kommunikationschefen Johanna Euren.
Då vi är börsnoterade så kan vi inte prata så specifikt om hur det går och kan till exempel inte berätta om vi har fler eller färre beställningar än i fjol. Men rent generellt så har vi bra fart i vår e-handel, trots att dagligvarubranschen som helhet har sett en dipp efter pandemin, har vi haft fortsatt god tillväxt, säger Johanna Euren till Ehandel.
Vad väljer kunderna? Leverans till dörren eller hämta i butik?
Liksom tidigare väljer merparten av våra e-handelskunder att hämta upp sina ordrar i hämtastationerna vid våra butiker. Det är vanligare än att man beställer hem till dörren. "Click & collect" är fortsatt det största leveransalternativet för oss.
Inga generella kampanjer
Det är alltså bra tryck. Det har dock funnits lediga slotar i de flesta butiker ändå under midsommarveckan. Men i Mälardalen, som blir en allt mer integrerad del av Storstockholm, råder det en del leveransproblem just nu.
Det ser också generellt bra ut vad gäller tillgången på varor. I Mälardalen har vissa butiker påverkats av leveransproblem, så där har vi från och till inte haft alla varor i lager.
Kör ni med några kampanjer i år på midsommarmat?
Vi har ingen bred generell rabattkampanj inför midsommar, däremot jobbar vi hela tiden, på olika sätt, med aktiviteter riktade mot våra befintliga och potentiella kunder – så även inför midsommar.
Magnus Elowson, onlinechef på Ica Sverige, säger också att det ser bra ut inför midsommar.
Vi har bra tillströmning av kunder till våra e-handelslager. Men mönstret under veckan ser något annorlunda ut jämfört med tidigare år, då vi har fått in betydligt fler order tidigare i veckan, säger han till Ehandel.
Har ni allt i lager?
Det ser i stort bra ut. God tillgång på traditionella midsommarartiklar men vi har vissa utmaningar med ett par äggartiklar som vi jobbar hårt med att hantera.
Från Mathem är beskedet att vi på Ehandel kan få ett besked först nästa vecka. Det meddelar kommunikationschefen Lotta Olofsson:
Jag behöver stämma av med olika personer internt för att kunna svara ordentligt, men så här dagen innan midsommar är det svårt att få tag i folk. Däremot skulle jag eventuellt kunna återkoppla nästa vecka med en uppföljning av hur midsommar såg ut för Mathem?, skriver hon i ett mejl.