ANNONS

Så går det för Amazon.se - "kommer bli svårt"

Analysexperten Emma Hernell blir ny vice VD på HUI

"Vi har många e-handelsbutiker som är betydligt mer inspirerande".

ANNONS

Det var inte direkt med pukor och trumpeter som Amazon.se tändes upp på onsdagsmorgonen. Uppmärksamheten blev dock ändå enorm, mycket på grund av minst sagt dråpliga maskinöversättningar. Men i övrigt var det en rätt sparsmakad lansering av den svenska sajten, som inte innehöll några överraskningar.

Mitt intryck är att den är ganska lik de sajter man har i Storbritannien och Tyskland, till exempel. Det är en funktionell sajt, inte så inspirerande, men också vad vi kunnat förvänta oss, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till Ehandel.

Även leveransalternativen var något återhållsamma jämfört med de sedan länge etablerade svenska e-handlarna. Fri frakt till ombud vid köp över 229 kronor, men bara om man köper direkt från Amazon. Prioriterad frakt och hemleverans kommer med en avgift på 49 kronor. Och leveranstiderna ser ut att skilja sig avsevärt på flera av produkterna.

Det var ungefär det här vi hade förväntat oss. Det var lite olika leveranstider på olika produkter, någon kunde man få redan imorgon och någon om tre dagar. Vi vet att de har ett litet lager här i Sverige med de mest populära produkterna, men i övrigt går leveranserna från Tyskland.

Och något Amazon Prime-erbjudande fanns inte heller på plats. Detta trots att strömningstjänsterna, som brukar ingå i Prime, redan är etablerade här. Men inte heller det var någon överraskning, menar Emma Hernell.

Det var ganska väntat att de inte lanserar Primeprogrammet här direkt med strömningstjänsterna och snabba, billiga leveranser. Men det är ändå en viktig del av Amazon, så vi kan konstatera att vi får inte hela Amazons styrka med den här lanseringen.

När tror du att man kan förvänta sig att de rullar ut tjänster som Prime?

Det beror på hur det går. Amazon är väldigt långsiktiga i allt de gör och går lanseringen bra och kunder strömmar till, så kommer säkerligen de övriga tjänsterna efter hand.

Hur lång tid tar det tror du innan kunderna börjar hitta till Amazon.se?

Amazon har redan en stabil kundbas i Sverige, som sedan tidigare handlat på den utländska sajten och fått leveranser från Tyskland. De kommer nu att gå över till den svenska sajten och sen tillkommer det säkert nya konsumenter mer och mer.

"Då är Amazon inte bäst"

Att etablera sig i Sverige, som redan har en relativt välutvecklad e-handelsmarknad, kan dock bli lite snårigt för Jeff Bezos jätte. Det lär ta lite tid innan man lyckas hitta nyckeln till de svenska konsumenternas hjärtan. Och exakt hur lång tid det tar innan man blir en konkurrent att räkna med för de svenska aktörerna är svårbedömt i dagsläget.

Det kommer att vara olika för olika branscher. Men det kommer att vara svårt och ta lång tid, för det är skillnad att gå in på en mogen e-handelsmarknad snarare än att vara med och bygga marknaden från början.

Vi har redan många e-handelsbutiker som är betydligt mer inspirerande än Amazon, men det är inte det Amazon är bra på. Vill man ha bra råd och inspiration då är inte Amazon bäst. Men det vi har en låg andel av är handel från plattformar, där är andelen köp ganska låga. Där finns det utrymme för Amazon att ta en del av kakan. De kommer också att konkurrera om de vardagliga, lite tråkiga produkterna som är jobbiga att bära hem och lätta att jämföra i pris.

"Lite roligt"

Och den där nyckeln verkar bli att så snabbt som möjligt spela på sina styrkor, något som man inte alls lyckats med i samband med lanseringen.

Hur framgångsrika man blir hänger mycket ihop med hur lång tid det tar att innan man får allt på plats. Logistiken har varit deras styrka, men med dagens erbjudande är man inte bäst. Utan kanske snarare i paritet med andra aktörer. Sen beror det också på hur lång tid det tar innan utbudet är så stort att det är överlägset alla andra.

Samtidigt har man stött på en hel del kritik från nyfikna shoppare, som upptäckt minst sagt olyckliga översättningar. Det kan dock spela Amazon i händerna, tror Emma Hernell.

Det är lite roligt att man smyger ut den här lanseringen, man har verkligen inte slagit på stora trumman. Men det behöver man ju inte, för du och jag hjälper dem ju. Det blir så omtalat. Den här typen av felöversättningar ökar nog bara intresset. Jag tror inte att det är något större problem för dem. De är ett techbolag som använder maskinöversättningar som väl inte är helt perfekta. Sen har de också en väldigt slimmad organisation i Sverige än så länge, det ska man inte glömma bort.

Varför tror du att man tänder upp, trots att allt inte är på plats?

Det intrycket jag får är att man vill gå live i god tid innan de stora shoppinghögtiderna, att lanseringstillfället helt enkelt var viktigare än att få allt rätt och på plats från början, säger Emma Hernell.

LÄS ÄVEN: Trustpilots VD om Amazons intåg: ”Som att slåss mot Mike Tyson”

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap