ANNONS

SÄ framtidssÀkrar du din Google SEO

SÄ framtidssÀkrar du din Google SEO
Vilka skor vill du ha?

Martin Granberg avslöjar nÀsta skifte efter att mobila enheter gÄtt om desktop.

ANNONS

Sökmotorspecialisterna har inte sÀllan en nÀra kÀrleksrelation till e-handel som Àr motorn som driver Google-optimeringen genom att vara beredd att betala för kunskapen som SEO-specialisterna besitter. Google som sökmotor har som vi alla vet en otroligt dominant stÀllning i Sverige och finns du inte i toppen sÄ finns du inte, punkt.

FrÄgestÀllningen Ät vilket hÄll SEO-utvecklingen kommer att drivas i framtiden Àr inte ny och börjar nu bubbla igen. Detta eftersom vi med den nya tekniken faktiskt har nya sÀtt att söka information och produkter pÄ, vilket kommer att rita om kartan för SEO. Vi kÀnner inte av det i Sverige Ànnu men de flesta har nog pÄ ett eller annat sÀtt hört talas om Siri, Alexa och Google Assistant som Àr röstassistenter som svarar pÄ anvÀndarens frÄgor och Àven i viss begrÀnsad utstrÀckning kan köpa produkter direkt genom tal.

Hur fungerar den nya söktoppen?

I nulÀget fungerar enbart köpfunktionerna för vissa utvalda leverantörer som röstassistenterna söker igenom för att hitta det som passar med det som efterfrÄgas. I takt med att fler shoppar slÀpps in Àr vÀrmen och fler anvÀndare pÄbörjar skiftet Ät röststyrt sök efter produkter och information, antagligen i kombination med en visuell exponering av resultatet, kommer frÄgan om hur man nÄr söktoppen Àven dÀr.

Google ger i dagslÀget som exempel förslag pÄ trÀffar sÄ fort man börjar skriva, detta hjÀlper anvÀndaren att förfina sin sökning med bakgrund av vad andra ocksÄ har sökt efter, vilket Àr vad butikerna bygger sin optimering efter. En hÀrlig positiv spiral som stÀrker redan starka ord, allt optimerat för sÀttet vi söker information pÄ idag.

BÄde med och utan visuellt stöd i form av skÀrm eller glasögon kommer det intuitiva sökbeteendet antagligen bli djupare, men med mer generella sökord. Det kommer krÀvas att personen som söker vet vad den vill ha eftersom man inte har direkt hjÀlp av filtersystem eller mer nyanserade attribut som anvÀnds pÄ flertalet sidor.

Nya smarta söklösningar krÀvs

Som ett exempel har ”herrskor” runt 10 000 sök, medan ”bruna herrskor” ligger runt 70 sök. För att anvĂ€nda röstassistenten intuitivt mĂ„ste det fungera att direkt söka djupare, till exempel ”bruna herrskor i skinn storlek 44”, vilket ger vĂ€ldigt mĂ„nga artikeltrĂ€ffar och man nĂ„r fortfarande inte fram till den önskvĂ€rda produkten. Detta kommer antagligen att driva fram nya snygga lösningar pĂ„ sökoptimering dĂ€r röstassistenen lĂ„ter anvĂ€ndaren göra enkla och snabba val för att borra sig djupare ner i resultatet.

De produkter som fÄr bÀst audiokonvertering i början av skiftet kommer att vara relativt enkla förbrukningsprodukter eller produkter knutna till varumÀrken med hög varumÀrkeslojalitet. Som exempel pÄ nÀmnda produkter kan man titta pÄ de Amazon Dash-knappar som tagits fram, som Àr kopplade till den typen av varor, och som direkt kan ersÀttas av en röstassistent som lÀgger förbrukningsprodukterna i varukorgen istÀllet för att trycka pÄ en knapp.

Detta kommer att bli intressant att följa nÀr Google börjar presentera segmenterad sökstatistik och trafik baserad pÄ sin röstassistent, precis som vi har det idag indelat i desktop och mobilt. Dagens skifte i optimering sker mot mobila enheter men nÀsta skifte kommer med stor annolikhet vara mot röstassistenterna. Det Àr dags att blicka framÄt för att framtidssÀkra din Google SEO och det börjar med att sÀga hej till Alexa och hennes vÀnner.

Martin Granberg
martin.granberg@priceindx.com