Sökmotorspecialisterna har inte sällan en nära kärleksrelation till e-handel som är motorn som driver Google-optimeringen genom att vara beredd att betala för kunskapen som SEO-specialisterna besitter. Google som sökmotor har som vi alla vet en otroligt dominant ställning i Sverige och finns du inte i toppen så finns du inte, punkt.
Frågeställningen åt vilket håll SEO-utvecklingen kommer att drivas i framtiden är inte ny och börjar nu bubbla igen. Detta eftersom vi med den nya tekniken faktiskt har nya sätt att söka information och produkter på, vilket kommer att rita om kartan för SEO. Vi känner inte av det i Sverige ännu men de flesta har nog på ett eller annat sätt hört talas om Siri, Alexa och Google Assistant som är röstassistenter som svarar på användarens frågor och även i viss begränsad utsträckning kan köpa produkter direkt genom tal.
Hur fungerar den nya söktoppen?
I nuläget fungerar enbart köpfunktionerna för vissa utvalda leverantörer som röstassistenterna söker igenom för att hitta det som passar med det som efterfrågas. I takt med att fler shoppar släpps in är värmen och fler användare påbörjar skiftet åt röststyrt sök efter produkter och information, antagligen i kombination med en visuell exponering av resultatet, kommer frågan om hur man når söktoppen även där.
Google ger i dagsläget som exempel förslag på träffar så fort man börjar skriva, detta hjälper användaren att förfina sin sökning med bakgrund av vad andra också har sökt efter, vilket är vad butikerna bygger sin optimering efter. En härlig positiv spiral som stärker redan starka ord, allt optimerat för sättet vi söker information på idag.
Både med och utan visuellt stöd i form av skärm eller glasögon kommer det intuitiva sökbeteendet antagligen bli djupare, men med mer generella sökord. Det kommer krävas att personen som söker vet vad den vill ha eftersom man inte har direkt hjälp av filtersystem eller mer nyanserade attribut som används på flertalet sidor.
Nya smarta söklösningar krävs
Som ett exempel har ”herrskor” runt 10 000 sök, medan ”bruna herrskor” ligger runt 70 sök. För att använda röstassistenten intuitivt måste det fungera att direkt söka djupare, till exempel ”bruna herrskor i skinn storlek 44”, vilket ger väldigt många artikelträffar och man når fortfarande inte fram till den önskvärda produkten. Detta kommer antagligen att driva fram nya snygga lösningar på sökoptimering där röstassistenen låter användaren göra enkla och snabba val för att borra sig djupare ner i resultatet.
De produkter som får bäst audiokonvertering i början av skiftet kommer att vara relativt enkla förbrukningsprodukter eller produkter knutna till varumärken med hög varumärkeslojalitet. Som exempel på nämnda produkter kan man titta på de Amazon Dash-knappar som tagits fram, som är kopplade till den typen av varor, och som direkt kan ersättas av en röstassistent som lägger förbrukningsprodukterna i varukorgen istället för att trycka på en knapp.
Detta kommer att bli intressant att följa när Google börjar presentera segmenterad sökstatistik och trafik baserad på sin röstassistent, precis som vi har det idag indelat i desktop och mobilt. Dagens skifte i optimering sker mot mobila enheter men nästa skifte kommer med stor annolikhet vara mot röstassistenterna. Det är dags att blicka framåt för att framtidssäkra din Google SEO och det börjar med att säga hej till Alexa och hennes vänner.