Ola Jarvi, CRO på Spares Nordic, delar sin syn på vad som lett till framgångarna i Norden.
Först och främst: Hur skiljer sig Teknikdelar.se från andra aktörer inom mobiltillbehör?
Teknikdelar.se säljer allt för mobilen, men basen i sortimentet är reservdelar. Vi säljer som sagt allt till mobilen, men där andra återförsäljare har sin utgångspunkt i tillbehör såsom skal och fodral, har vi vår i reservdelar, säger Ola.
Efter ett par lyckade år i Sverige valde man 2018 att först gå in i Norge. Något år senare fortsatte expansionen till Danmark – och bara någon månad senare lanserades Teknikdelar också i Finland. Sedan har det rullat på och tillväxten har varit stark på samtliga marknader.
Vad skulle du säga ha varit avgörande för framgångarna i Norden?
Att komma över en gräns där man blir tillräckligt lokal i varje land har varit en avgörande faktor. När vi konkurrerar på lika villkor med inhemska butiker blir det både lätt och smidigt för kunderna, och de känner inte längre som att de handlar från utlandet.
Hur kom ni över den gränsen?
Att kunna erbjuda lokal kundtjänst är viktigt. Detta leder till mycket nöjdare kunder. Framgången bygger på att få in rätt personer, och så fort det började ta fart behövde vi ha kundtjänst på varje lands egna språk. Där har vi tagit hjälp av OnlineFactory.
OnlineFactory är ett outsourcingbolag med fokus på svenska e-handlare. Genom flexibla lösningar inom kundtjänst får varje kund helt egen personal som talar språken de behöver.
Ola Jarvi jobbade tidigare som COO inom CDON. Där kom han i kontakt med OnlineFactorys grundare Peter Eriksson. Peter var då COO och delägare i Nelly.com, som blev uppköpta av CDON.
Genom Peter kände jag till OnlineFactory och hur de löser kundtjänsten åt flera stora e-handlare. Både kostnad och flexibilitet gjorde att vi valde dem. Idag har vi personal genom OnlineFactory som sköter vår kundtjänst på norska, danska och finska.