ANNONS

Så fick de hudvårdsmärket att slå igenom på Tiktok: “Resonerar väl med publiken”

Skärmdump @Acoskincare / Tiktok
ANNONS

Byrån satsade på en bred innehållsbank och UGC-kreatörer.

Influencer marketing-byrån Relatable har sedan första kvartalet av 2024 samarbetat med hudvårdsmärket Aco. Uppdraget har gått ut på att genomföra ett flertal “always on-kampanjer” på Tiktok i Sverige, Norge och Finland. Man har också hjälpt varumärket att bygga upp en innehållsbank genom användargenererat innehåll, i syfte att öka Acos närvaro på plattformen.

Varierat och äkta innehåll – en del av framgången

Sedan samarbetet inleddes har hudvårdsvarumärket ökat sitt antal följare på Tiktok med 396 procent, från 667 stycken följare till 3 310. Enligt Relatable har en viktig del av strategin varit att ta fram en stor mängd varierat och äkta innehåll för att både engagera och expandera varumärkets målgrupp.

Ett sätt att uppnå detta har varit att använda UGC-kreatörer. Med hjälp av kreatörerna har man tagit fram allt från produktrecensioner och tutorials till personliga berättelser och hudvårdsrutiner, från riktiga användare.

Vi har handplockat kreatörer från hela Skandinavien som är vassa på att skapa högkvalitativt innehåll samt representerar mångfald. Våra kreatörer verkar inom tre huvudvertikaler: Engagement, Education och Entertainment, vilket gör att vi kan nå en bred publik och erbjuda varierat och relevant innehåll som flera kan relatera till, säger Sarah Grann, Senior Business Development Manager på Relatable, till Influens.

Genom att följa de senaste trenderna och säkerställa att varje kreatör skapar en tydlig 'hook' i sitt innehåll, levererar vi aktuellt material som resonerar väl med publiken.

Så får du följare och ökat engagemang

Enligt Relatable är det främst engagerande tävlingar med uppmaning att följa som bidrar till ett ökat följarantal. Samtidigt behöver både nya och gamla följare se ett värde i innehållet för att stanna kvar och engagera sig.

Enligt byrån finns det några saker som är extra viktiga att tänka på, för den som vill skapa innehåll som engagerar på Tiktok.

  • En tydlig "hook" som intresserar tittaren att stanna kvar och titta
  • Snabbt, snappy content funkar bäst på TikTok
  • Följa trender som intresserar och engagerar för tillfället
  • Alltid autentiskt och genuint content

Kontot Acoskincare har i skrivande stund 4070 följare på Tiktok.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se