ANNONS

Så fick de 500 000 besökare till e-handeln - med eget innehåll

Andreas Zwahlen, vd på AZ Design

Satsningen gav rusning till webbutiken.

ANNONS

Den som hängt med i e-handelssvängen ett tag har förmodligen fler än en gång hört det bevingade uttrycket "content is king". Många handlare i dag lägger också stor tonvikt vid att skapa eget innehåll på grund av de många fördelar det för med sig.

Dels kan konsumenterna få svar på sina frågor och/eller hitta ny inspiration. Men det gör också att man som handlare hamnar högre upp i fler sökresultat. Kanske söker någon på en guide kring ergonomiska kontorsmöbler och då kan de landa direkt hos AZ Design, som satsat hårt på just eget innehåll.

Man skapade en blogg, ett online-magasin, med guidande material om de typer av möbler som man själva säljer och resultatet blev något av en succé. Trafiken växte organiskt med 1000 procent och man fick över 500 000 organiska visningar på ett år, bara genom det egna innehållet.

Idén att skapa ett magasin för att dra trafik till vår e-handel, AZ Design, kom från en önskan att engagera våra kunder på ett djupare plan. Vi ville erbjuda mer än bara produkter; vi ville ge dem en värld av inspiration och information som är relevant för deras intressen och behov, Andreas Zwahlen, vd på AZ Design, till Ehandel och fortsätter:

Genom att kombinera våra insikter om kundbeteenden med en passion för design och inredning, insåg vi att ett online-magasin kunde vara den perfekta plattformen för att berätta historier, dela tips och trender samt visa upp våra produkter i ett inspirerande sammanhang.

Vad innebär en content-sida likt denna för att ranka högt i sökresultat?

En content-sida som vårt magasin är avgörande för att komma högt i sökresultat eftersom den ger värdefullt och relevant innehåll till vår målgrupp. Sökmotorer premierar innehåll som uppfyller användarnas sökintention vilket bidrar till ökad kunskap, men framför allt fler klick in till vår e-handel. Genom att kontinuerligt publicera bra innehåll som engagerar läsarna så kan vi via magasinet koppla samman kunskap med affär.

"Optimera för besökare"

För att lyckas fånga kundernas uppmärksamhet gäller det dock inte bara att skapa innehåll, utan rätt innehåll. Vissa kategorier och målgrupper kanske kräver ett mer tillrättalagt innehåll, med studioliknande bilder och professionellt skrivna texter. Andra kanske det rakt motsatta. Det gäller också att veta exakt vad kunderna undrar över kopplat till just dina produkter och sedan anpassa innehållet utifrån det.

Som e-handlare är det viktigt att alltid fokusera på att skapa värde för kunden. För att vara framgångsrik med innehållsmarknadsföring bör man fokusera på att förstå sin målgrupp och vad de söker, skapa originalinnehåll som tilltalar dem, och säkerställa att innehållet är optimerat för besökare och inte sökmotorer. Det är också viktigt att hålla innehållet uppdaterat, relevant och delbart, samt att ha en stark distributionstrategi så att innehållet når så många relevanta ögon som möjligt, säger Andreas Zwahlen.

Kommer ni att växla upp den här satsningen på något vis?

Angående att skala upp vår satsning på magasinet, ser vi definitivt potentialen i att vidareutveckla detta innehåll. Vi har nyligen valt att rekrytera en dedikerad resurs vars huvudsakliga fokus är att producera och optimera innehållet för vårt magasin så att läsarna blir nöjda. Vi tänker att med det nya segmentet kommer vi kunna gasa rejält i försäljning, finns då inga begränsningar när vi blir en helhetslösning för restauranger. Samt vi har många premiumvarumärken på ingång också för webbutiken.

Förhoppningsvis har du som är e-handlare nu fått en inblick i både varför så många anser att "content is king", hur man kan arbeta mer konkret med innehåll för att få fler potentiella kunder att hitta till webbutiken, och vad det kan ge för mervärden.

"Betydligt bättre lönsamhet"

Men innan vi rundar av vill vi förstås veta hur det har gått för AZ Design under innevarande verksamhetsår, som avslutas i juni 2024. Det senaste verksamhetsåret slutade med en omsättning på 70 miljoner och en rörelseförlust på -1,2 miljoner kronor. Men den förlusten verkar endast ha varit lite tillfällig hicka.

Detta år har vi fokuserat mer på lönsamhet än ökad omsättning. Vi ligger snarlikt föregående år i omsättning, men med en betydligt bättre lönsamhet, säger Andreas Zwahlen.

Nils Lund
nils@ehandel.se