Det stod lyxigare varor på mången shoppinglista under sommaren, det visar rapporten Klarnas e-handelspuls.
När svenskarna tvingades välja bort reseexcesserna lades pengarna istället på diverse accessoarer, som ofta är förknippade med en lite maffigare prislapp under juni månad. I juli var dock många sugna på att liva upp tillvaron i sänghalmen.
Jämfört med årets första fem månader är det tydligt att köp av smycken och accessoarer som klockor, väskor och solglasögon har ökat under sommarmånaderna. Med tanke på att många svenskar troligtvis kunnat röra sig med pengar som annars hade använts på resor är det kanske inte så konstigt att fler passar på att unna sig något för att pigga upp tillvaron lite. Det kan också vara orsaken till att försäljningen av erotiska produkter fick ett rejält uppsving under juli månad, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Dessutom har man sett tydliga regionala skillnader i e-handelsinköpen. De mer urbana kunderna lade pengarna på kläder och skor, medan i landets norra delar har man gått all-in på fritidsutrustning.
Under sommarmånaderna har det varit tydligt att mode har stått högt i kurs i de folktätaste länen, runt storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm. Samtidigt har det främst handlats utrustning till bilen, hemmet och trädgård i många delar av landet. Sport och fritidsutrustning har varit mest populärt i län med många naturattraktioner, exempelvis fjällvandring i landets norra delar, säger Viveka Söderbäck.
Det kanske allra mest anmärkningsvärda är dock att köp med mobilen har ökat rejält. Med 10 procent närmare bestämt. Dessutom har männen blivit mer shoppingbenägna och stod för 43 procent av inköpen under juli - 3 procent mer än vanligt.
"Följer trenden"
Helt klart är i alla fall att e-handelns uppsving inte kommer att avta. Det var högtryck även under sommarmånaderna, även om det mattades av en smula jämfört med våren. Många e-handlare upplevde trots det nästan högsäsong även när värmen slog till.
Försäljningen från svenska e-handlare har fortsatt gå bra under sommaren efter vårens kraftiga ökningar under coronapandemin. Omsättningen har varit något lägre under sommarmånaderna vilket följer trenden från tidigare år, då den ökat igen under augusti månad. Många handlare arbetar med att fortsätta utveckla sitt digitala erbjudande och den förbättrade kundupplevelsen gör det mer attraktivt för konsumenter att fortsätta handla på nätet oberoende pandemins påverkan under hösten, säger Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna.