Vad ska du tänka på när du drar igång en e-handel?
Det har Christer Pettersson stenkoll på. Han är född i Linköping, uppvuxen i en Stockholmsförort och har numera titeln Chief Customer Acquisition på nischbanken Bluestep.
Christer Pettersson är även författare till boken "E-handel för alla". Men hur kan en bankman vara så pass insatt i e-handel?
Jo, Christer Pettersson har verkat i e-handelns snabbrörliga värld i 25 år. Från början bevakade han branschen som journalist.
Jag jobbade på tidningen Internetworld i slutet av 90-talet och fick chansen att träffa den första vågens e-handlare och somliga finns ju kvar som Adlibris och Bokus, berättar han för Ehandel och fortsätter:
Sedan har jag bland annat jobbat som nordisk e-handelschef på reseföretaget Apollo, e-handelschef på Hultafors Group och som e-handelsansvarig på betalföretaget Riverty, tidigare Arvato. Jag har även skrivit ett tiotal böcker, varav fem om digital försäljning och digital marknadsföring.
"Blir bättre kravställare"
Han har även varit med och dragit igång en e-handelsutbildning på yrkesskolan IHM, men saknat en mer heltäckande e-handelsguide.
Man läser kanske en bok om logistik eller digital marknadsföring, var för sig. Men jag har själv efterfrågat en "från ax till limpa-bok", för det här är en specialiserad bransch idag. E-handlaren blir också en bättre kravställare med en bredare branschkunskap.
Vad är det du gillar med e-handel?
Det är en snabbrörlig bransch där det händer mycket hela tiden, ett ständigt rörligt mål. Samtidigt som e-handelsverktygen har blivit mer dynamiska och tillgängliga med åren. I början var det stora bolag som byggde e-handel och det var svårare att lyckas som en liten aktör.
Dagens e-handelslösningar och marknadsplatser ger stora möjligheter för nystartade e-handelsföretag att snabbt komma igång med sin försäljning.
Duktiga svenska e-handlare
Även om marknadsplatserna kan vara både utmanande och resurskrävande – där en liten e-handlare riskerar att bli en anonym spelare i ett hav av handlare – så kan Amazon, Cdon och Fyndiq vara en bra start, enligt Christer Pettersson.
Men jag tror nog inte att marknadsplatserna får motsvarande position som de har i många andra länder. Men Temu, Amazon, Cdon och Fyndiq och övriga marknadsplatser, kan tillsammans kanske ta 10 procent av marknaden i Sverige, på några års sikt. Det finns dock redan så många duktiga e-handlare i landet, så det kan bli svårt att ta mer.
Vad ska man tänka på när man drar igång sin e-handel?
Utöver en bra affärsidé behöver du ju också komma på vilken målgrupp som du ska ha för att uppnå en unik position på marknaden. Det är numera svårt att hitta en helt egen nisch.
Egna produkter medför generellt större marginaler, men är mer arbetskrävande, tillägger han.
Att däremot sälja andras produkter gör att man snabbare kan skapa ett större sortiment och komma igång. Men det blir också mer konkurrensutsatt och leder i normalfallet till en lägre marginal.
En annan viktig fråga är förstås huruvida du ska satsa på en egen webbutik eller gå direkt till en marknadsplats.
Med en egen butik får du in all kunddata själv, men ofta är det bra att båda sälja på en egen webbshop och en marknadsplats. I alla fall i början. En egen webbutik ger direktkommunikation med kunderna. Men lagerhantering kan å andra sidan exempelvisAmazon Prime erbjuda. Då kan du ta del av Amazons välslipade logistik och snabba leveranser.
Krydda med din USP!
Men ska man då välja att fokusera på egna eller andras produkter?
Egna varor ger större flexibilitet, enligt Christer Pettersson. På en marknadsplats säljer i regel flera aktörer samma prylar. Och det pressar förstås priset på dessa varor. En kombo av egna och andra varumärken kan därför vara en bra väg framåt. Men oftast är det bra att från början fokusera på egna produkter.
Oavsett vägval är det viktigt att krydda sitt erbjudande med någon unik komponent.
Skincity hjälper exempelvis sina kunder med hudanalys online, så att de kan välja rätt hudprodukter anpassade efter individuella behov. Eller du kanske hjälper dina kunder att hitta rätt skidor och annan sportutrustning.
Det handlar hursomhelst om att vara viktig för kunden både innan och efter köptillfället. Om man tvärtom varken har en unik produkt eller ett unikt erbjudande, måste man istället konkurrera med pris, vilket ofta är svårt, inte minst på marknadsplatser.
Det är också viktigt att snabbt börja analysera kund- och försäljningsdata.
Den kanske visar att vissa paketeringar och produkter fungerar bättre än andra. Och att olika försäljningskanaler lämpar sig olika bra för olika varor. Det gäller därför att att hela tiden testa och optimera och vässa kunderbjudandet.
Så startar du en egen e-handel – steg för steg:
- Ta fram en tydlig plan för din e-handel och satsa på en hållbar affärsidé
- Fokusera främst på egna produkter. Det kan vara svårt att nå fram med andras varumärken, om de redan finns på marknaden
- Välj främst egna trafikdrivande kanaler och satsa på försäljning, som är frikopplad från en rörlig kostnad
- Jobba nära dina leverantörer. De är experter på sina respektive områden
- Få in data så fort som möjligt och optimera din affär utifrån den
- Lär dig mer om marknadsplatser och testa dem
- Våga sälja på utlandsmarknader, men se till att lokalisera din webbutik och ditt innehåll.
- Lär dig SEO, för att bli en skicklig SEO-beställare