Ransomware-attacken mot IT-leverantören Tietoevry har fått förödande konsekvenser för flera aktörer. Granngården har tvingats hålla både butiker och e-handeln stängd och hos Rusta ligger e-handeln nere.
Nu berättar de sistnämnda vilka system som slagits ut och hur det påverkar verksamheten både på kort och eventuellt lång sikt.
Vi ser allvarligt på det inträffade och arbetar hårt med att återställa full funktionalitet i våra system. På kort sikt har den negativa inverkan på vår försäljning varit begränsad eftersom vi lyckats hålla samtliga varuhus på alla marknader öppna. Tiden är dock en faktor och ju längre detta pågår desto större negativa konsekvenser får det för vår värdekedja och därmed vår försäljning, säger Göran Westerberg, vd på Rusta, i en kommentar.
Det är alltså e-handeln som drabbats hårdast. Där finns heller ingen prognos för när den kan vara igång igen. Utöver det har IT-systemet för varuförsörjning påverkats, vilket försvårar lageruppföljning och varupåfyllnad i varuhusen.
Kunderna i varuhusen kommer också att märka av attacken, då antalet kassor som accepterar kortbetalningar har begränsats. Däremot håller samtliga varuhus öppet enligt ordinarie öppettider.
Kedjan skriver att man tillsammans med Tietoevry försöker få en överblick av omfattningen av attacken. Någon prognos för när allt är åtgärdat finns det inte i dagsläget.
"Beklagar det inträffade"
Vi har även kontaktat Granngården med frågor om exakt vilka system som drabbats, men det vill man inte kommentera. Inte heller hur mycket försäljning man tappar per dag på att tvingas hålla såväl butiker som e-handeln stängd.
Den information vi kan delge i dagsläget är att Granngården håller tillfälligt stängt i våra butiker och e-handel på grund av en teknisk incident, säger Fredrik Björk, försäljningschef på Granngården, i ett mail till Ehandel.
Man vill heller inte svara på frågan vad man tänker om Tietoevrys ansvar, då flera aktörers bärande system kunnat slås ut på ett bräde, eller om man har möjlighet till kompensation för utebliven omsättning.
Vi beklagar det inträffade och informerar löpande på Granngårdens hemsida. Vi hoppas att problemet är löst inom kort. För tekniska detaljer kring incidenten hänvisar vi till Tietoevry, säger Fredrik Björk.
Ehandel söker Tietoevry.