ANNONS

Så brygger klassiska e-handlaren framgång: "Arbeta med detaljerna"

Jan Hemmingsson berättar historien bakom Te-Centralen

Sveriges äldsta tebutik online har fått ett rejält lyft.

ANNONS

Mitt ibland inflation, rekonstruktioner och konkurser är det härligt med lite framgångssagor. E-handlare som trotsar tuffa tider och går riktigt bra. En sådan är Te-Centralen, som fått mycket luft under vingarna de senaste åren.

Under 2020 omsatte man 3,5 miljoner kronor och under 2022 hade försäljningen vuxit till nästan 5,5 miljoner. Resultatet, efter finansiella poster, hade också stärkts från 333 000 till 864 000 kronor.

Nu berättar medgrundaren Jan Hemmingsson historien bakom Sveriges äldsta tebutik online, som han driver med sin fru Amanda Hemmingsson.

Jag har en bakgrund inom IT och min fru Amanda är född och uppvuxen i Sydkorea. På lite omvägar fick vi kontakter inom te-världen. Eftersom det inte fanns något tebutik på nätet, såg vi en lucka där och det blev Sveriges äldsta nätbutik för te. Först senare fick vi reda på att den modellen kallas dropshipping. Så småningom hamnade vi i Östersund. Då öppnade vi en fysisk butik också. Efter några år slutade jag mitt "vanliga" jobb och blev också tehandlare på heltid, säger han till Ehandel.

"Kunskap och sortiment"

De flesta konsumenterna köper förmodligen té i förbifarten i närmsta dagligvarubutik. Att förflytta den konsumtionen till nätet, och en fristående fysisk butik, är en utmaning förstås. Men Te-Centralen har hittat receptet på hur man går till väga.

Det handlar mycket om kombinationen kunskap och sortiment. Förutom varorna förmedlar vi kunskap om te, hur det odlas och tillverkas, hur man brygger med mera. Och vi besöker teplantager när vi kan. Med delvis egen import kan vi sätta ihop ett unikt sortiment, som passar vår målgrupp. Vi kan ta in specialiteter som bara någon enstaka person i en fysisk butik skulle köpa. Med kunder i hela landet har vi tillräckligt med kundunderlag även för ovanligare produkter.

Även om man alltså har en fysisk butik, så är det e-handeln som är kassakon. Den omsätter mellan två och tre gånger så mycket som butiken.

Vad är det som säljer bäst online?

Det varierar lite över säsong och det finns inte en produkt som dominerar. Rena, icke-smaksatta och ekologiska teer går bra. Nu på sommaren är det lite mer grönt te än på vintern, då det är mera kraftiga svarta tesorter eller rökta varianter som går bra.

"Har otroligt trogna kunder"

Att man lyckats b(r)ygga framgång inom sin nisch råder det inga som helst tvivel om. Dessutom kan man, som nämnt i början, stoltsera med en riktigt fin utvecklingskurva de senaste åren. En utveckling man förklarar på följande vis:

Vi har otroligt trogna kunder. En del har varit med oss sedan starten för tjugo år sedan. Att förse dem med kunskap och inspiration är vårt viktigaste uppdrag. Under det senaste året har vi också tagit över en konkurrent, Gröna Teimporten, säger Jan Hemmingsson och fortsätter:

Det handlar även om att arbeta med detaljerna, både när det gäller köpupplevelse och kostnader. Alltså att göra köpresan i webbutiken så enkel som möjligt, samtidig som vi är mycket försiktiga med att dra på oss kostnader.

Inte heller har oroliga tider lyckats stoppa deras framfart. Te verkar med andra ord vara en produkt som går bra även när det är skakigt i vår omvärld.

I svåra tider drar människor ner på större utgifter, som utlandsresor och större inköp. Äta och dricka gör man ändå, så i det sammanhanget blir te en överkomlig vardagslyx. Är man beredd att betala ett par kronor per kopp, kan du få fantastiska tesorter.

Vad är den långsiktiga målsättningen med bolaget?

Målsättningen är att avsevärt öka tedrickandet i Sverige och själva bli det självklara valet för konsumenten. Och någonstans hägrar en internationell satsning, säger Jan Hemmingsson.

Nils Lund
nils@ehandel.se