ANNONS

Så blir Zalandos nya Sverigelager

Så blir Zalandos nya Sverigelager
Jan Bartels

Zalandos logistikchef berättar allt om e-handlarens hittills största satellitlager som nu byggs utanför Stockholm.

ANNONS

I början av året kom beskedet som alla hade bävat inför, hoppats på eller i minsta fall väntat på. Zalando öppnar ett lager i Sverige som är tänkt att serva bolagets nordiska kunder. När e-handlarens varor inte längre måste skickas hela vägen från Tyskland kan de nordiska kunderna plötsligt se fram emot leveranser på cirka 1-2 arbetsdagar, vilket kan jämföras med de 2-5 arbetsdagar som erbjuds i dagsläget.

När Ehandel.se besökte Berlin nyligen passade vi på att sätta oss ner med Jan Bartels, som är Zalandos VP för logistik, produkter och tjänster. I sin roll ansvarar han för det mesta som har med Zalandos logistik att göra - oavsett om det handlar om de faktiska lagerbyggena “av betong och stål”, eller om det rör sig om logistiknätverket och tekniken som styr de tusentals leveranserna som företaget gör.

Största satellitlagret hittills

Jan Bartels berättar att det kommande Sverigelagret just nu upptar stora delar av Zalando eftersom allt från inköp till teknik ska komma på plats inför premiären i höst.

- Den främsta anledningen till det här lagret är att vi vill komma närmare våra nordiska kunder. Så det är ett lager som ska dedikeras till Norden, eller mer exakt Sverige, Finland, Norge och Danmark, säger han.

För omkring två år sedan valde Zalando att satsa på en ny lagerstrategi, som i korthet innebär att de stora lagren ligger i centrum av nätverket - det vill säga centralt i Europa i det här fallet - medan mindre satellitlager ligger längre ut. Och det är alltså ett mindre satellitlager som nu ska byggas i Sverige.

Fast så litet är det inte. Lagret ska bli runt 30 000 kvadratmeter stort och investeringen för Zalandos del är i storleksordningen 20-30 miljoner euro. Det blir Zalandos största satellitlager hittills, med en större yta än de som företaget redan har etablerat i bland annat Italien och Frankrike.

- Norden är en väldigt intressant marknad för oss. Vi är ett av de företag som leder marknaden där och av den anledningen är det rimligt att vi närmar oss våra kunder där och samtidigt presenterar bättre leveranslösningar, säger Jan Bartels.

Öppnar för samma dag-leverans

I maj i år var hemlighetsmakeriet över och Zalando berättade att det kommande lagret hamnar i Brunna i Upplands-Bro kommun, norr om Stockholm. Enligt Jan Bartels valdes platsen ut efter minst sagt moget övervägande från Zalandos sida.

- Jag tycker att det är en väldigt bra plats. Vi gjorde en analys kring bland annat var våra kunder finns, var fraktbolagens stora hubbar ligger, vilka kunder vi kan nå från vilket lager. Då fick vi fram en sorts heatmap över vilka områden som var intressanta, berättar han.

Jan Bartels beskriver just Stockholmsregionen som väldigt intressant för Zalando, och menar att den valda lagerplatsen också har fördelar för de finska kunderna. Färjan till Finland avgår nämligen nära Upplands-Bro, vilket gör att Zalando kan erbjuda de finska kunderna en så sen tid för sista beställning som möjligt.

- Det optimerar egentligen ledtiderna för alla våra kunder, sammanfattar Jan Bartels, och fortsätter:

- Att det ligger så nära Stockholm ger oss möjligheten att framåt erbjuda ännu smidigare leveransalternativ i huvudstaden. Jag säger inte att vi har några konkreta planer på att introducera samma dag-leveranser just nu, men det ger oss i alla fall möjligheten.

Går det inte att göra nu?

- Nej, och det hade inte heller gått att ha samma dag-leveranser i Stockholm om lagret hade legat i till exempel Malmö. Då hade cutoff-tiden troligtvis varit på morgonen och då är det inte ett riktigt ett samma dag-erbjudande längre. Nu kan man istället lägga sluttiden någon gång på eftermiddagen och leverera till centrala Stockholm, vilket gör det till ett intressant läge.

"Väldigt nära det perfekta läget"

Enligt Jan Bartels är det inte ofta Zalando hittar ett så perfekt läge som företaget tycker sig ha gjort i Sverige.

- Vi letade ganska länge och kollar man på den där värmekartan så tycker jag att det här är väldigt nära det perfekta läget. Det är inte så ofta vi ser det, att det är så bra. Oftast får man kanske leta efter en plats inom en diameter av 50 till 100 kilometer, här är vi närmare det optimala läget.

När det nya Nordenlagret tas i bruk i höst beräknas det föra med sig ett par hundra arbetstillfällen, och precis som Upplands-Bro kommun själva har varit inne på var den potentiella arbetskraften en bidragande orsak till att just Brunna drog vinstlotten.

Lagret kommer dock inte att bemannas av Zalando, utan av ett bemanningsföretag som e-handlaren ska hyra in.

- Vi gör så på alla platser där vi fortfarande har en förhållandevis liten grupp anställda, jämfört med våra stora arbetsplatser i till exempel Tyskland. I Tyskland förstår vi fullt ut de tyska arbetslagarna och allt runt omkring dem, men om du ska göra det även i alla andra länder så måste du bygga upp en stor expertis, förklarar Jan Bartels.

Ordermålet: 70% från Sverigelagret

I Italien finns det enligt Bartels till exempel ett system med någon form av kooperativ, som inte är att betrakta som varken fackförbund eller arbetsgivarorganisationer, som kan vara lite svårt för ett utländskt företag att förstå sig på.

- Men du måste förstå det för att få tillgång till den italienska arbetsmarknaden. Därför har vi sagt att om vi bara har ett lager så är det vettigt att ha ett tredjepartsföretag som hanterar personalen. Om vi växer oss större överväger vi att anställa i egen regi.

I Zalandos lagerstrategi ingår det att populära varor placeras på lager som ligger närmare kunderna medan sådant som går åt i mindre utsträckning förvaras centralt. Allt beställningar från de nordiska kunderna kommer alltså inte att skickas ut från lagret i Sverige.

- Om vi tittar på Frankrike, så kommer ungefär varannan vara från satellitlagret i Frankrike efter sex månader. I Italien ligger samma siffra nu på ungefär 70 procent. Och det är även det som är vårt långsiktiga mål för Norden. 

Så en del varor kommer alltså inte att vara aktuella för snabbare leverans?

- Nej. Du kan inte erbjuda samma dag för hela sortimentet. Om du bara har en vara kvar och den ligger i Italien så kan du inte leverera den samma dag i Norden.

Ska hjälpa partners med logistik

I samband med förra veckans medieevent i Berlin passade Zalando på att marknadsföra sin nya logistiklösning som går under namnet Fulfilment by Zalando. Det innebär enkelt förklarat att Zalando bidrar med till exempel logistiktjänster till varumärken som säljer sina varor hos e-handlaren - det vill säga ingår i Zalandos partnerprogram. I Sverige är Zalandos partnerprogram live med bland annat Adidas och Reebok.

Men det som vid en första anblick kanske kan liknas vid någon form av tredjepartslogistik, är i själva verket något annat, enligt Jan Bartels.

- Det handlar mer om att vi vill bygga upp vårt partnerprogram. Partners kan göra mer affärer med oss om vi hjälper dem med en del saker som att expandera till vissa länder. För en del varumärken kanske det är svårt att integrera med en leverantör som PostNord för att det är ett varumärke från södra Europa, eller vad det nu kan vara. Då kan vi hjälpa dem att snabbt skala upp över kontinenten, säger han, och fortsätter:

- Och vi gör bara detta för att bana väg för vårt partnerprogram. Om någon som inte säljer på Zalando frågar om vi kan hantera deras logistik så säger vi nej. För oss handlar det om att se till att alla våra kunder får ta del av samma servicenivå.

"Måste ha många leveransalternativ"

Zalandos fulfillmentmodell kommer inte att lanseras direkt i Sverige, men det är enligt Jan Bartels troligt att det inte dröjer alltför länge till så sker.

- Och när konceptet väl har etablerats i Sverige så kommer vi också att överväga att integrera det svenska lagret, men det finns en road map där du först av allt måste börja med standardleverans. Sedan rullar du ut expressleverans och sen kollar man på samma dag-leverans, och lanserar dem en i taget. I Sverige måste vi fortfarande börja med steg ett.

Varför är det plötsligt så viktigt att erbjuda snabbare leveranser till Norden?

- I början om du startar i väldigt liten skala och säljer i 15 länder, så kan du inte finnas i varje land. Om du sen skalar upp så kan du plötsligt ha råd med fler lager och det är anledningen till varför vi konstant arbetar på att få snabbare leveranser. Hela e-handeln rör sig i den riktningen, och det är därför vi försöker att driva på den här utvecklingen i vissa marknader.

Jan Bartels fortsätter:

- Vi ser en tydlig efterfrågan från våra kunder, och vi ser att konverteringen i checkouten ökar om vi är snabbare. Och returerna går också ner lite med snabba leveranser. Så det finns många fördelar.

Är det viktigt att alltid försöka att ligga ett steg före?

- Ja, absolut. Kunderna blir mer krävande och man måste ha flera sätt att nå dem. Det är också anledningen till att jag säger att det inte alltid handlar om leverans nästa dag. Du måste ha en portfölj med olika leveranserbjudanden och leveranshastigheter så att det alltid finns det som kunden vill ha för en särskild beställning. Det är därför vi investerar i olika upplägg.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se