För några veckor sedan skrev vi om Engelsons. Outdoorjätten, som trots att de nu passerat en halv miljard och är en av Sveriges största e-handlare, fortfarande är något av en doldis i branschen. Det är även ett unikt bolag, som vuxit sig så stora enkom med hemmamarknaden i Sverige som underlag.
Vi fick en längre pratstund med Stefan Engelson, vd och ägare på Engelsons, och fick veta hemligheterna bakom framgångarna, hur man bygger ett långsiktigt hållbart och växande bolag, samt var siktet är inställt härnäst.
Tillväxten har legat stabilt för oss genom åren, men de sista två kanske vi ökat några procenttal mer. Det beror väl på att snöbollen fortsatt rulla. Vi försöker hela tiden leverera produkter på ett sätt som gör kunderna nöjda. Med rätt pris, kvalitet och leveranstider, säger Stefan Engelson till Ehandel, och fortsätter:
Helhetsbilden är avgörande för att kunden ska bli jättenöjd och vilja rekommendera oss till andra. Vi ser också att nöjda kunder rekommenderar oss till vänner och bekanta. Så det är väl det som har hänt på tillväxtfronten. Och ju större man blir, desto större blir också talen.
Engelsons faller inte in under kategorin snabbväxare, men att springa för fort har också sina avigsidor. Outdoorjättens mer metodiska process har alldeles uppenbart resulterat i stora framgångar, även om det tagit sin tid.
Tittar vi historiskt på vår tillväxtresa, så har vi vuxit mycket jämfört med andra industrier och företag i Sverige. Men tittar man specifikt på e-handelsbranschen så finns det många bolag med större tillväxt.
Vad har ni gjort för insatser för att nå dit där ni är idag?
Jag tror att nyckeln är att vi är duktiga på att känna våra kunder. Vi har en inköpsavdelning, som vet precis vad våra kunder vill ha. De försöker hela tiden ta fram produkter som passar våra kunder och har varit mycket duktiga på att jobba fram det. Vi har även en marknadsavdelning som vet hur våra kunder vill bli bemötta och vilket språk vi ska använda när vi kommunicerar.
En annan framgångsfaktor tillskriver han långsiktigheten internt. Engelsons grundades av Stefans mamma och pappa år 1974. Han själv tog över driften år 1998. På den tiden omsatte bolaget, som var ett renodlat postorderföretag, 4,5 miljoner kronor. I dag är det något helt annat. Men många i personalen har blivit kvar på resan.
Det finns personer som jobbat här på företaget i så många år att allt det här satt sig i ryggmärgen. De kan även lära upp nya på ett fantastiskt sätt. Det har hela tiden funnits en strategi, som inte är lite höger här och lite vänster där, utan alltid haft en tydlig riktning: Det här är vår målsättning. Sedan har vi haft personer som jobbat utifrån det i alla år. Vi kan ju inte ha samma marknadsföring och produktion som till exempel Peak Performance, för vi har inte samma kund.
Vad är det som gjort att ni valt en strategi som är lite mer "sakta men säkert" än många andra i branschen?
Det viktigaste för vår del är att kunden är nöjd och att vi levererar det kunden vill ha. Du kan bygga ett hus på två månader, eller ett år. Det sistnämnda blir väl lite stabilare, det är lite så vi tänker. Personalen här är jätteviktig för oss och vissa har jobbat här nästan hela sitt liv. Vi har någon på ledande position, som haft ett kort jobb innan men som sedan varit här i alla sina år och fått växa in i olika roller.
Personalen måste också få hinna med. Visst kan man outsourca vissa bitar och fokusera på andra och växa fortare, men på bekostnad av vad? Vi vill fortsätta växa och bli större, men vi är nöjda med vad vi åstadkommit så här långt. Vi vill också vara säkra på att vi vet vad vi gör. Att vi hinner besöka alla fabriker och så vidare. Vi tycker även om att äga frågorna själva. Allt från kundtjänst, så vi hör vad kunderna säger, till pack och plock och designers.
Katalogen lever och frodas
Som veteran i e-handels-Sverige har han även sett trender komma och gå och hur e-handlare ibland är lite snabba på att haka på det som verkar aktuellt för stunden.
I alla branscher, även i e-handeln, så tittar många på vad andra gör och tänker "oj, de gör så" och sen gör alla likadant. Klart att vi finns på sociala medier och gör livesändningar, men vi har också fortfarande kvar vår katalog, som är jätteviktig för oss.
Medan andra skrotar sina kataloger har Engelsons alltså valt att göra tvärtom. Många kunder vill nämligen ha den, även om de handlar från webshoppen.
Vi har en ris och ros-mail, som går direkt till mig och då fick jag i lördags ett mail från en kund, som var så otroligt tacksam över att vi skickar katalogen fortfarande. De beställer via nätet, men tycker om att få hem katalogen och sitta och titta tillsammans vid köksbordet.
Men så var det ju det här med att bolaget, trots sina enorma framgångar, väldigt sällan dyker upp i branschmedia. Inte heller har de en pressavdelning. Så hur kommer det sig att man flugit lite under radarn medialt, annat än i lokalpressen?
Man har väl lite olika behov av att synas och jag har inte jättemycket behov av det, skrattar Stefan Engelson och fortsätter:
Men skämt åsido är det jätteroligt när man skriver om oss. Vi brukar bara inte fråga efter att synas, utan det blir mer när någon ringer och frågar. Jag har en intervju i dag och en nästa vecka. När ni skrev om oss häromveckan så märkte vi också att det kom lite frågor.
Det har varit ett utmanande år för många så här långt, hur har ni haft det?
Vi har nog samma utmaningar som alla andra just nu. Förra året jobbade vd:ar och försäljningschefer utifrån att varorna inte får ta slut. Sen ökar inte försäljningen på det sättet längre och vi, som alla andra, sitter med ett större varulager än normalt. Leveranserna från framför allt externa aktörer har också varit ostabila. Vi är även ett företag som mår bra av tydliga årstider och i januari och februari blev det ingen riktig vinter i år. Sen hände allt annat med kriget i Ukraina, elpriser och dieselpriser, så de första fyra månaderna var en berg - och dalbana.
Därefter har man dock återhämtat sig på ett imponerande sätt.
Från mitten av april och framåt har det varit väldigt bra fart. Maj, juni och juli blev fantastiskt bra och vi ligger omsättningsmässigt i linje med förra året, under årets första sju månader. Så att vi har exakt samma siffror ska vi nog vara ganska nöjda med.
Augusti brukar vara en speciell månad, som hänger på om semestrarna går in där eller inte. Hänger värmen kvar? Ett kallare augusti är bättre för oss. Sen är det också valår, vilket varit extra speciellt i år. Jag tror aldrig jag sett så mycket politik i varenda nyhetssändning. Så konsumenterna är lite oroliga och augusti kan bli nedåt igen. Men vi får tro på att i september och oktober blir det bra fart igen.
Vilka politiska frågor vill du själv se att beslutsfattarna fokuserar på för e-handeln i Sverige?
Jag ser nog mer till samhället i stort och röstar med för vad jag tror är bäst för Sverige snarare än för mig själv. Framför allt måste vi få till ett samarbete, så vi vet vad som gäller och får en långsiktighet i det. Det vet alla som driver ett företag, en tidning eller en webbsida: Hade man drivit det som man driver politiken just nu hade det aldrig gått. Man måste sätta sig ned och komma överens.
Det säger alla som man pratar med som jobbar på, eller driver företag: Att vi samarbetar på mitt jobb eller i min förening. Precis som du och jag samarbetar nu när vi gör den här intervjun. Så jag hoppas att politikerna kan se till Sveriges bästa, inte bara sitt eget parti och att "vi har lovat och sagt detta", utan försöker se till helheten och mer långsiktigt.
"Den dagen är det läge att kliva av"
Innan vi lämnar Stefan Engelsson för den här gången, så måste vi förstås veta vart bolaget ska härnäst. Hur visionerna ser ut och hur man ska ta sig dit. Halvmiljarden från 2021 var nämligen ingen ändhållplats. Mycket vill ha mer och för Engelsons är målet att dubbla sin omsättning inom intervaller på fyra till fem år.
Det är klart att vi har målsättningen att bli större. Att gå över halv miljard, det var häftigt. Särskilt när man ställer det i perspektiv till att vi omsatte 4,5 miljoner när jag tog över. Det finns många siffror i det som som gjorde att det blev extra fräckt att passera den milstolpen. Nu tittar vi mot miljarden. Sen när vi passerat den, om jag känner mig själv rätt, så kommer jag att titta mot två. Det handlar om att sporra och tävla mot sig själv. Den dagen som man inte längre har den känslan är det läge att kliva av.
Även om vi inte är företaget som alltid ligger längst fram i teknikflödet eller med hur en produkt ska se ut, den dagen viljan att utvecklas försvinner så stannar allt. Du måste hela tiden ha rörligheten - det är det som gör det här så roligt.
Du är som ägare och vd helt synonym med Engelsons, har du några planer redan nu på vad som händer den dagen du kliver av?
Nej, det ligger så långt in i framtiden. Jag har två döttrar och hur de tänker eller agerar kring detta vet nog varken de eller jag i dagsläget. Det får växa fram så småningom. Den närmsta perioden ser jag inte att vi skulle göra på något annat sätt än vi gör nu, Om inte jag skulle se att vi skulle få en absolut fördel av någonting annat, så finns det inga sådana behov just nu.
Att han har drivet, glädjen, nyfikenheten och engagemanget är väldigt tydligt under vårt samtal. Så på frågan var Engelsons är om fem år kommer svaret blixtsnabbt.
Om fem år har vi byggt och flyttat in i vårt nya logistikcenter. Vi håller på och ritar det sista på layouten, innan vi kan börja göra offertförfrågningar. Vi har köpt en tomt och börjat förbereda oss, ritat och diskuterat fram och tillbaka hur mycket automation vi ska ha. Så då har vi ett nytt logistikcenter, vi fortsätter att jobba oss framåt och vi kommer att bli mer och mer digitala för varje år som går.
Och katalogen är kvar?
Vi kommer inte att ha mer katalogproduktion då och kanske att vi gör den på ett annat sätt. Jag har lite idéer, som jag tror mycket på och diskuterar med marknad. Vi har en plan på hur vi ska göra och vart vi ska. Det är det jag kan säga i dagsläget, avslutar Stefan Engelson.