Missvisande reor, ett växande hållbarhetsfokus, borttagna restriktioner samt varubrist och logistikkaos. När slutet av november närmade sig var buden många om hur Black Friday skulle arta sig i år. Vissa spådde en ökning från tidigare år, medan andra menade att peaken var nådd. Men det blev...varken eller.
Åtminstone är det den bedömningen vi möts av när vi tar kontakt med en handfull experter i branschen. Den spektakulära och kraftigt utbyggda shoppingfest som en del kanske hade förväntat sig, verkar helt enkelt ha uteblivit.
Jag tyckte att det påminde ganska mycket om det vi har sett tidigare år, generellt sett, säger Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel.
Han passar på att berömma IKEA, som i år valde att bryta sin tradition och faktiskt satsa på en Black Friday-kampanj med sänkta priser. Kampanjen gällde dock bara företagets secondhand-sortiment.
Den typen av satsningar, att man hjälper konsumenterna att göra mer hållbara val, det tror jag att vi kommer att få se mer av.
LÄS ÄVEN: IKEA svänger - sänker priser på Black Friday
Angående diskussionen om hållbarhet i övrigt så tycker Per Ljungberg att det är svårt att koppla ett så komplext ämne som hållbarhet till Black Friday. Att säga att Black Friday och konsumtion per automatik är ohållbart blir fel, tycker han.
Jag menar att vi behöver tillväxt för att kunna ställa om. Med tillväxt kan vi investera i nya tekniska lösningar. Konsumtion per automatik är inte dåligt men däremot måste vi konsumera på ett mer hållbart sätt.
Arne Andersson, numera egenföretagare men känd som e-handelsexpert från sin tid hos Postnord, upplever att Black Friday-draget var mildare i år. Kampanjerna som gick ut på att kunder skulle shoppa mitt i natten eller att e-handlaren släpper en ny deal varje timme, är inte lika vanliga som för ett par år sedan.
Jag tycker att det var lugnare än vanligt. Vissa har haft en formidabel vecka men generellt sett har det varit lugnare än förut. Många har handlat i fysiska butiker och det har inte varit det här otroliga shoppandet som vi sett tidigare år.
Han berättar att en del e-handlare drog igång sina kampanjer redan vid Singles Day och sedan lät dem fortsätta. Reaperioden har med andra ord blivit betydligt längre.
Förr brukade Black Friday dessutom följas upp av rapporter om överfulla paketombud. Men även där har trycket minskat, menar Arne Andersson.
Det känns fullständigt lugnt överallt. Visst att någon leverans kanske tar en dag extra, men inget märkvärdigt.
En välkommen utveckling, tycker Emma Hernell, vd på HUI Research. Hon berättar att HUI inte gör några mätningar av Black Friday specifikt och att hon därför inte har några exakta siffror att luta sig mot.
Men min känsla är att Black Friday numera är ett etablerat fenomen i detaljhandeln. Men vi ser att många drar ut på kampanjen och satsar på Black Week snarare än Black Friday, säger hon, och tillägger:
Det tror jag är bra för alla parter. Det är inte lätt för butiker att bemanna upp och få ut alla varor under en och samma dag.
Personerna vi pratar med beskriver 2020 som ett exceptionellt år, då det var ett extra högt tryck på e-handeln eftersom kunderna avråddes från att besöka den fysiska handeln. Att den stora e-handelsfesten enligt många uteblev i år kan alltså ha en naturlig orsak.
Emma Hernells tips är att inte minst modehandeln i många fall hade ett större lager att rea ut förra året, efter att ha haft det kämpigt i början av pandemin. Hon lyfter även fram att hur det har gått med Black Friday-kampanjandet varierar beroende på bransch.
Men den större trenden råder det inga tvivel om.
Vi har sett ett tydligare skifte där december får allt mindre tyngd som handelsmånad. Istället blir november allt viktigare och det är på grund av Black Friday.