"Ett nischat mediehus".
Baby Journey har gjort sig ett namn i branschen som en framgångsrik gravidapp. Men vad många kanske inte vet är att techbolaget även arbetar med uppdrag inom bland annat influencer marketing, performance marketing, PR och event.
När våra kunder såg hur vi växte explosionsartat och hur vi gjorde för att etablera oss i målgruppen kom de till oss för att de ville ha hjälp med att göra samma sak för deras egna varumärken, säger Veronica Ericsson Lakso, ansvarig för PR och kommunikation på Baby Journey, till Influens.se.
Hur kommer det sig att ni från början var så vassa på just influencer marketing?
Influencer marketing är något som alltid legat nära Baby Journey, i och med våra grundare Michaela Forni, som själv är en av Sveriges största influencers, och Damon Foroozesh, som var med och grundade influencerbyrån Cure Media. Därför var det naturligt att även erbjuda det till våra kunder.
App-företagets egna framgångsresa har byggts på de delar som man nu hjälper andra med. Idag har man därför ett starkt team inhouse.
Teamet besitter stor kompetens och den senaste kunskapen om målgruppen, det vill säga dagens och morgondagens barnfamiljer och framförallt vet vi hur man som varumärke ska kommunicera med dessa för att nå fram, säger Veronica Ericsson Lakso.
Men det är inte bara egen erfarenhet och kunskap man erbjuder. Likt en del andra byråer har Baby Journey satsat på att utveckla en egen plattform för insamling av data.
Vi har byggt en unik annonseringsplattform med tekniska verktyg som gör att vi kan vara extremt datadrivna och därmed extremt träffsäkra i all annonsering vi gör.
Hur skulle ni beskriva er verksamhet?
Vi ser oss som ett nischat mediehus som är experter på barnfamiljer. De som vi når i den här målgruppen går ofta från att vara ett hem med två vuxna till att bli ett hem med barn. Det innebär flera stora livsförändringar som gör målgruppen väldigt mottaglig för att upptäcka nya varumärken och tjänster, säger Veronica Ericsson Lakso.
Under den här perioden vet vi att många flyttar, köper bil, och ändrar vanor och rutiner som till exempel hur man handlar mat, vilka varor som alltid finns hemma eller vilket resmål det bär av till på semestern. Det innebär att den här målgruppen blir väldigt attraktiv för många varumärken, inte bara de som erbjuder gravid- eller barnprodukter.
Att jobba med såväl appen som externa kunder som vill ha hjälp med marknadsföring mot Baby Journeys målgrupp, har gynnat bolagets egna affär och utvecklat den till en bredare verksamhet.
Det finns en efterfrågan på en helhetslösning för annonsering och marknadsföring mot just vår målgrupp. Därför är det här en del av Baby Journeys erbjudande idag. Vi ser dessutom att bäst effekt uppnås när vi jobbar med flera olika kanaler parallellt, vi får helt enkelt ut mer av aktiveringarna i appen om vi även kopplar på andra kanaler, avslutar Veronica Ericsson Lakso.