Att kliva in på den europeiska Amazon-marknaden innebär många utmaningar. Den största av dessa är konkurrensen som ökar varje dag.
Lyckligtvis kan en professionell FBA- och FBM-strategi ta dig närmare de förväntade affärsresultaten.
Vad är Amazon FBM?
FBM står för Fulfillment by Merchant Detta är en försäljningsmodell från Amazon där du lagerhåller alla produkter själv och skickar dem direkt till dina köpare. Du ansvarar för all leverans och logistik. Du måste se till att dina produkter packas och skickas samt att alla tillbehör som lådor, tejp och bubbelplast tillhandahålls.
FBM är rätt väg att gå om din e-handelsmodell består av en unik produktportfölj. Med andra ord om du säljer det du producerar. Men det finns också andra scenarier – om du har ett exklusivt avtal med en tillverkare eller om ditt erbjudande är relativt litet kan FBM också passa dig.
Fördelarna med FBM
Det finns många anledningar till att välja detta alternativ:
- Du har kontroll över beställningar och de produkter som du lagerhåller.
- Du skyddar dina e-handelsföretag från eventuella förluster varje gång Amazon beslutar sig för att ändra något i sina regler.
- Du får mindre byråkrati att tampas med och måste följa färre regler.
- Du skyddar dig mot oväntade utgifter.
- Du kan utnyttja dina lager- och logistikresurser bättre för att skicka fler beställningar
Du måste dock komma ihåg att fokus verkligen måste ligga på att packa och leverera i tid. Att underprestera inom detta område är inget alternativ och du måste avsätta tillräckligt med tid och resurser för att kunna göra det ordentligt. FBA tar över ansvaret för detta, men det medför högre kostnader.
Vad är Amazon FBA?
FBA står för Fulfillment by Amazon. Ingen lagerlokal, inga problem! Med FBA-modellen behöver du inte ha någon lagerlokal, hantera lådor och tejp, skicka beställningar till online-köpare och hantera returer. Amazon ansvarar för hela logistik- och driftsprocessen, inklusive kundtjänst. Din uppgift är att maximera försäljningsresultaten.
Tekniskt sett fungerar det så här:
I stället för att lagra produkter själv, skickar du dem till ett lager hos Amazon. De lagerhåller produkterna och skickar varorna så fort kunderna köper dem. Låt oss ta en bärbar gamingdator som exempel. En kund köper den och Amazon-anställda plockar, packar och skickar varan samt en spårningslänk till kunden.
En stor fördel med att välja FBA är att det automatiskt innebär att du ansluter dig till programmet Amazon Prime. Varför är det så viktigt? Siffrorna talar sitt tydliga språk – konverteringsgraden för Prime-medlemmar är så hög som 74 %. Och på grund av Prime-märkningens popularitet bland Amazon-användare får dina produktannonser mycket större synlighet. Och att stå i rampljuset innebär mer försäljning.
Fördelarna med FBA
Om det ovanstående redan är något som lockar dig är chansen stor att du kommer att gilla resten av fördelarna med FBA:
- Högre positioner i Amazons produktranking
- Större chans att vinna the Buy Box, som står för 82 % av transaktionerna på Amazon!
- Fri frakt för Prime-medlemmar
- Utökar din målgrupp
Ditt FBA-ansvar
När du börjar använda FBA-modellen måste du först och främst förbereda dig för kostnader. Hur mycket kommer Amazon att debitera dig? Flera faktorer påverkar det slutliga beloppet:
- Lageravgift (per kvadratmeter)
- Fraktavgiften beror på produktens storlek och vikt samt vikten på Amazons transportlåda
- Andra tjänster som du måste inkludera i din månadskostnad.
Lageravgifter kan lätt bli en börda. Om du bestämmer dig för att sälja varor med låg efterfrågan måste du betala onödig lagerhållning i flera månader. Satsa i stället på produkter som köpare söker efter på nätet, så att de inte samlar damm i ett lager hos Amazon.
En annan FBA-utmaning är att hantera dina lagernivåer. Amazon kontrollerar inte ditt lager, och om det visar sig att en produkt du säljer inte finns i lager riskerar du att förlora din position i the Buy Box.
FBM eller FBA – vad ska man välja?
Båda har specifika egenskaper. Som tur är behöver du inte välja bara en av dem och hålla fast vid det valet för alltid. Vi rekommenderar faktiskt att du kombinerar dem. En bästsäljande produkt på FBA kan till exempel driva försäljningsresultat för de kompletterande produkter som du har på FBM.
Det beror på hur din verksamhet ser ut och vilka produktkategorier du vill sälja. Det kan vara ett svårt beslut, men Nethansas team kan hjälpa dig att välja det som blir mest lönsamt.