Julhandeln på nätet växer
Under 2019 handlade 60%* av alla svenskar julklappar på nätet och detta antal har ökat år efter år, i takt med att e-handeln växer. I år förväntas det att den tillväxt inom e-handeln som coronapandemin har skapat också kommer att öka julklappsköpen på nätet. Vad kan du göra för att ta del av den ökande omsättningen på nätet? Hemligheten kan ligga i att erbjuda bra bytes- och returlösningar.
Utöka dina returfrister
Bring vet att när kunder julhandlar på nätet är det extra viktigt för dem att butiken erbjuder utökade tidsfrister för returer. Så många som 72%* av kunderna menar att detta är viktigt då de ska välja vilken nätbutik de ska handla i. Var därför tydlig med att kommunicera detta, redan på din nätbutiks startsida.
Glöm inte att ha bra bytesmöjligheter
När man har gett bort en julklapp är det viktigt att den som får gåvan kan byta ut den utan att blanda in den man fick den av. Många av de kunder som valde att handla i en fysisk butik säger att de upplever att bytesmöjligheterna är bättre i fysiska butiker. Så många som 74%* säger att möjligheten att byta varor är viktigt för att de ska handla julklappar på nätet. Bring har sett en ökning av antalet nätbutiker som erbjuder bytesmöjligheter för de som får gåvan, men det är fortfarande mest fokus på utökade returfrister. Om du erbjuder en lösning där den som får gåvan enkelt kan byta den vid behov, ökar du din konkurrensfördel. Om du vill att detta ska ge effekt måste du synliggöra detta under hela köpprocessen och i kommunikationen med dina kunder.
Gör det enkelt att hitta bytes- och returvillkoren
Ju enklare och tydligare du ger kunderna information om hur de ska hantera returer för din butik och vilka tidsfrister som gäller, ju fler kommer att välja att handla i just din nätbutik. Tänk på att göra bytena och returerna i din butik så enkla som möjligt, och ser till att villkoren är så tydliga som möjligt - detta är en bra investering för att bygga goda och långsiktiga kundrelationer
Skicka med en förifylld returetikett
En annan viktig faktor för nätkunder är att få en förifylld returetikett som de kan klistra på paketet. De ser detta som enkelt och friktionsfritt, vilket bidrar till en bättre kundupplevelse.
Ta del av Brings senaste e-handelsrapport!
Bring genomför regelbundet konsumentundersökningen Bring Research, som handlar om nätkunders beteende. Få den senaste rapporten ”Så vinner du julhandeln på nätet” skickad till dig.
*Utgåva: 3 Bring Research: Så vinner du julhandeln på nätet, årgång: 2020. Undersökningen har genomförts i samarbete med analysföretaget Ipsos och omfattar Norge, Sverige och Danmark.