Ehandel är på plats på E-Commerce Expo på Kistamässan i Stockholm och har bland annat fått veta mer om hur Lindex jobbar med AI.
Allt tedde sig till en början mycket abstrakt. Men efterhand så klarnade det något. Föreläsningen handlade dels om hur Lindex använder AI för att bearbeta och få fason på så kallad ostrukturerad data.
Lindex hämtar mycket AI-data från sina kundchatbotar.
Det är kundfrågor om allt möjligt. Exempelvis om ett plagg finns i en viss storlek och i vilka material de är tillverkade i och så vidare. Det sistnämnda hade vi dålig koll på, alltså att det var en så stor och viktig fråga för kunderna. Men i deras chatbotdialoger har vi kunnat se ett mönster i att många vill veta mycket om materialval och plaggens livscykler, sa Florian Westerdahl.
Han menar att det är ett bra exempel på att man med fördel kan använda AI även på vad han kallar för "messy data", tvärtemot vad som i normalfallet förordas. Strukturerad data är förvisso i många lägen jättebra att AI-sourca på.
Men man kan missa många guldkorn, som i det här fallet där Lindex nu vet att de ska kommunicera mer kring materialval och tillverkningsprocesser än tidigare.
Slänger du in några få pärlor får du någonting tillbaka från AI. Slänger du in många pärlor, ja, då får du mycket tillbaka.
Lindex använder sig av Copilot, som är en Microsoft-utvecklad betalversion av Open AI:s Chat GPT4. Microsoft är nämligen storägare i Open AI.
Florian sa att han inte ser någon poäng med att bygga egna AI-verktyg, eftersom Chat GPT4 redan ligger så långt fram, rent utvecklingsmässigt.
Open AI äter upp allt fler andra AI-applikationer i dag, konstaterade han.
"Det blir bättre tryck"
Han tog sedan ytterligare ett exempel på hur Lindex jobbar med AI och det kretsade kring framtagandet av nya designkoncept. Mer konkret vilka mönster och andra tryck som ska tryckas på deras plagg.
Istället för att en designer ska sitta och doomscrolla internet på jakt efter inspiration till ett specifikt mönster eller tryck så kan vi med hjälp av AI få fram inspirationsförslag. Det förkortar ledtiderna och vi får gladare designers på företaget. Det blir bättre tryck helt enkelt, men det är alltid Lindex som skapar allt slutmaterial, inte AI. Men tillsammans med AI kan vi skapa kraftfulla koncept.
Han visade därefter bilder på AI-genererade bläckfiskar i rymden – ett koncept som har vidareutvecklats till olika tryck till Lindex-plagg.
Designern hittade bara bläckfiskar som såg sura ut på National Geographics. Med AI-hjälp fick vi en mycket bättre tonträff. Designern såg sedan rätt skärrad ut och sa att "nu blir jag arbetslös". Men det handlar inte om det. Slutprodukten står alltid designern för. Men med AI kan vi snabbt få fram starka inspirationsbilder, betonade Florian Westerdahl.
Ehandel: Men var går gränsen egentligen för vad som är skapat av en designer och AI?
Det är alltid designern som slutför arbetet och som är den slutgiltiga kreatören. Det står inskrivet i våra policys.
Men måste ni redovisa hur stor andel av jobbet som är utfört av AI?
Det är målet ja. Det ska redovisas i vårt PLM-system (product life cycle management reds. anm.). Men det är inte exakt bestämt när. Men det är alltid designerns eller designteamets slutprodukt. Det slutgiltiga uttrycket och konceptet måste alltid komma från designern.
När Ehandel bad Florian ställa två mönster till en barnkollektion bredvid varandra, där den ena var genererad av AI och den andra var designteamets slutprodukt så noterade undertecknad följande: Likheterna mellan det AI-skapade mönstret och slutgiltiga resultatet är ändå rätt slående.
Vad blir nästa steg i den här typen av AI-generering?
Det är svårt att svara på. Men vi kommer alltid stanna kvar i inspirationsfasen. Vi tittar nu också en del på Adobe och deras AI-verktyg för det kommer komma mer AI-hjälp där varefter.