ANNONS

Ryska Posten byter namn - "poletten trillade ned för oss"

"Tar du namnet och isolerar det blir det ju inte bra".

ANNONS

Budbolaget Ryska Posten tänker om och byter namn, med anledning av kriget i Ukraina. Det nya namnet blir kort och gott Bara Posten. Något som aktualiserades när bolaget fick ett antal frågor om sitt ursprungliga namn. Dessutom har man tagit bort den röda färgen runt stjärnan i logotypen och tänt upp sajten Baraposten.se.

Ett fåtal privatpersoner, som inte har geografisk koppling till vårt verkningsområde Stockholm har hört av sig. Det är inte lika självklart för någon utan relation till oss vad vårt namn står för, och samtidigt som vi fick in de kommentarerna trillade polletten ner för oss, säger Jesper Bringby, vd för Bara Posten, till Resumé.

Men varför valde man namnet Ryska Posten från början?

Vårt varumärke har hela tiden syftat till leken Ryska posten, att vi levererar kärlek ända fram till dörren. Men precis som många andra har vi de senaste dagarna funderat och reflekterat, och landat i det här, säger Jesper Bringby som är vd för bolaget.

"Viktigt att markera"

Bolaget har nu både på sina sociala medier och i annonser klargjort namnbytet, så att det inte ska undgå någon. Bland annat för de anställdas skull.

Tar du namnet och isolerar det, utan någon bakgrund, då blir det ju inte bra. För oss är det viktigt att markera mot kriget och det som Ryssland gör. Att det sen kan knytas till vårt varumärke, det är någonting som man måste säga något om. Våra unga medarbetare ska kunna åka runt i bilarna och vara stolta, säger han.

Nils Lund
nils@ehandel.se