Ryska Ulmart, som tidigare i år dissade Amazons planer på ett intåg i Ryssland ortsätter att växa med oförminskad styrka. Den ryska jätten verkar helt klart ha hittat en modell som fungerar i landet och under första halvåret 2014 har man ökat sin omsättning med 31 procent jämfört med 2013.
Ryssland är ett land där logistiken är ett stort problem och därför har Ulmart, istället för att satsa på stora distributionscentraler och billiga hemleveranser, gjort det möjligt för kunderna att hämta ut sina beställningar på något av företagets 29 utlämningsställen, som även fungerar som mindre varuhus.
– Ryssland är en annorlunda marknad. Varför ska vi tvinga konsumenterna till att använda hemleverans om det kulturellt inte är en eftertraktad tjänst, säger Brian Kean, kommunikationschef på Ulmart.
Det handlar om logistik
Under året har företagets expansion inom kategorier som bildelar, barnkläder och leksaker samt designprodukter för hemmet varit en starkt bidragande orsak till den starka tillväxten. Under första halvåret omsatte företaget 610 miljoner dollar. En omsättning man förutspår ska växa till 1,6 miljarder dollar när året är slut, en total ökning med 33 procent jämfört med 2013.
Företagets 29 utlämningsställen stod under de första sex månaderna för 63 procent av bolagets omsättning, men man använder sig även av mindre och lokala utlämningsställen. För närvarande finns det 412 i landet och cirka 22 procent av alla köp hämtades ut i dessa.
Men det finns även ryssar som gillar att få paketen hela vägen hem till dörren och ungefär 15 procent av köpen på Ulmart levererades hem till kunden.
– Framgång inom e-handel handlar inte enbart om tekniska genombrott, det handlar egentligen om logistik. Att få rätt produkt, till rätt pris till, rätt kund, när och var han vill ha den. Det är vad Ulmart är bra på, säger Alexandra Savina, marknadschef på Ulmart.
Källa: Press