Tidningen Market skriver idag om Rusta och hur de har valt att kontakta SEO-företaget Klikki för att öka sin närvaro på nätet. Rusta har idag ingen riktig e-handel utan endast en nätkatalog där man kan lägga saker i en inköpslista, istället för en virtuell varukorg.
Det konstiga är att detta verkar vara den fortsatta planen framöver. Även när man börjar sökmotoroptimera sina olika produkter med hjälp av Klikki.
Försäljningschefen Anders Nygren menar på att en bra närvaro på nätet ger konkurrensfördelar, både gentemot traditionella butiker och e-handlare. Vilket säkert är sant. Frågan är om inte kunder väljer en riktigt nätbutik även om Rusta kommer överst i sökresultaten?
Kommer vi att få se fler av dessa exempel i framtiden? Att fysiska butiker slåss om sökmotorutrymmet även om de inte tänkt sälja aktivt på nätet. Tankarna går samtidigt till Anders Andersens diskussion om pure play.
Källa (market)