Influencer marketing blir allt vanligare och många företag använder sig av byråer för att hitta rätt influencer att samarbeta med. Samtidigt har hållbarhetsfrågan ökat på många bolags agendor, och nu väljer en ny agentur att slå två flugor i en smäll.
Det handlar om Green Communication, GC, som startades av Maria Ingels för ungefär ett år sedan. Hennes tanke är att rikta sig specifikt till influencers och varumärken som är nischade inom hållbarhet, och att hjälpa dem att hitta varandra. I byråns stall finns för närvarande runt 25 influencers som till exempel träningsprofilen Kajsa Norrman, kostrådgivaren Cecilia Folkesson och Paradiset-grundaren Johannes Cullberg. Med på tåget är även yogaprofilen Sheila Arnell, som driver About Yoga och arbetar med bland annat Aftonbladets Wellness, samt författaren och poddaren Johanna Leymann, som har grundat intresseorganisationen Klimatklubben.
Bland bolagets kundföretag syns bland annat Matsmart, Blocket och Swappie och Årstiderna.
I den klimatkris som vi befinner oss i så är den enskilda konsumentens val av stor betydelse. Influencers, som är påverkare, har en stor möjlighet att inspirera och påverka oss alla att välja mer hållbara alternativ. Influencers på GC tipsar och informerar sina följare om att till exempel äta mer ren och närproducerad mat, att minska sin konsumtion, välja second hand och våga fråga om gröna fonder, för att ta några exempel, säger Maria Ingels till Influens.se.
Vi människor blir påverkade av vad andra gör, har vi en idol som har valt tåget för att ta sig till sin semesterort istället för flyg så inspirerar det fler att faktiskt bli medvetna och även själv våga göra mer hållbara val.
Maria Ingels berättar att många varumärken är i full färd med att ställa om till en mer hållbar affärsmodell och att det därför efterfrågas influencers som har trovärdighet inom just det området.
Vi tror inte på pekpinnar utan på att visa hur man kan göra och faktiskt må bra i både kropp och själ av att vilja göra rätt val. Många av profilerna vi jobbar med är väldigt noggranna med vilka betalda samarbeten de accepterar av just den anledningen - att de inte vill uppmana till onödig konsumtion och just därför vill de inte ligga under en agentur som inte förstår hållbarhetstänket.
Utöver att profilera sig inom hållbarhet mer generellt har Green Communication valt att fokusera på hälsa, jämställdhet och klimat.
Våra influencers och plattformar finns till för att de vill människan och planeten det allra bästa. Vissa är bättre på att förmedla klimatfrågorna, andra är kroppspositiva, veganer eller secondhand-proffs, men de är alla hållbara på något sätt.
Maria Ingels ser framför sig att Green Communication får en stark höst, och flera större kampanjer väntar runt hörnet. Utöver att allt fler influencers har fått upp ögonen för nätverket så har även mediebyråer och andra kunder visat intresse.
Vi vill alla vara fina, uppleva saker, resa, umgås och äta gott. Vi på GC vill visa att det går att göra på ett hållbart sätt och samarbetar därför med aktörer som tycker som vi. Fler och fler har hittat till GC och har förstått fördelen att samarbeta med hållbara aktörer. Att samla hållbara aktörer och inspiratörer under samma tak har visat sig vara en bra satsning!