Företaget Salesforce rapporterar att de två nämnda kinesiska e-handelsplattformarna förväntas att stå för 160 miljarder dollar - alltså runt 1 648 miljarder svenska kronor - i global marknadsandel utanför Kina under Black Week och julhandeln, enligt företagets senaste rapport. Rapporten är baserad på försäljningsdata från 1,5 miljarder konsumenter i 64 länder, däribland Norden.
Aktörer som Shein och Temu kan ta så mycket som 21 procent av den globala handeln under denna period, säger Martin Lindahl, Regional Vice President på Salesforce, i ett pressmeddelande.
I undersökningen svarade två av tre av de tillfrågade att priset är det som avgör var de handlar. Samtidigt som resterande, en tredjedel, prioriterar kvalitet.
I en perfekt storm av inflation, ekonomisk osäkerhet och ett ökat fokus på sparande, vänder sig allt fler priskänsliga konsumenter till kinesiska shoppingappar.
I sitt jobb möter Martin Lindahl många svenska företag, och det han har sett är att förändringen i det svenska konsumentbeteendet gynnar de kinesiska aktörerna.
Vi ser en klar förskjutning där konsumenter allt oftare väljer bort kvalitet till förmån för lägre priser. Detta skifte ger kinesiska e-handelsplattformar möjligheten att ta en allt större marknadsandel.
Globalt sett planerar hela 63 procent av konsumenterna att fokusera sin shopping på de kinesiska plattformarna under shoppingfesten.
Vi uppskattar att aktörer som Shein och Temu kan ta så mycket som 21 procent av den globala handeln. Det faktum att Amazon nyligen lanserade en ny lågprisstrategi visar att Temu och Shein snabbt äter upp deras marknadsandelar.
I takt med att de kinesiska plattformarna växer planerar nu EU att införa tullavgifter på varor som importeras utifrån unionen. Detta ska bromsa inflödet av lågprisprodukter från sajter som Temu och Shein. Och i Sverige har Svensk Handel debatterat för skärpt lagstiftning och ökad tillsyn av de kinesiska jättarnas försäljningsmetoder.