Det var under årets sista skälvande dagar som det släpptes en liten e-handelsbomb. Royal Design Group hade fått nya ägare i medieföretaget Egmont Publishing efter en "miljardinvestering". De tar över efter Verdane och eEquity, om inte svenska och norska konkurrensmyndigheter kliver in och sätter stopp för affären.
RoyalDesign Group leds av vd:n Magnus Pettersson och efter att investerarna sagt sitt är det nu Magnus tur att få berätta om den spännande tid både bolaget och han själv har framför sig, när de kastar sig raka vägen in i ett ovisst 2021.
Vad kommer ägarskiftet att innebära för RoyalDesign Group?
Först och främst så innebär det att RoyalDesign Group ägs av en stiftelse med en långsiktig horisont. Det är skillnad att vara i en eller flera fonder med en horisont på fyra till sex år. Sedan känns det naturligt med Egmonts fokus att vi kommer att prioritera Norden mer än vår globala tillväxt, säger Magnus Pettersson till Ehandel.
I koncernen finns inte bara Royal Design utan även systerbutiken Rum 21. För att dessa inte ska kollidera alltför mycket och istället hitta sina unika målgrupper i högre utsträckning, kommer man nu även att undersöka hur respektive varumärke ska positioneras på allra bästa vis.
Vi kommer att se över varumärkespositioneringen för RoyalDesign kontra Rum21. RoyalDesign började med att sälja konstglas till USA under sent 90-tal och har sedan dess haft sitt fokus på det dukade bordet och inredningsdetaljer medan Rum21, som föddes 2006, blivit nätets premiumbutik för möbler och belysning.
Vi är klara med våra interna initiativ som bland annat inneburit nytt robotlager, ny e-handelsplattform, centraliserad organisation och en mer datadriven beslutsprocess. Så nu kommer vi att se över köpbeteende och varumärkespositionering för RoyalDesign och Rum 21 tillsammans med Egmont, som för oss har nya inspel i egenskap av ett av Nordens största mediehus.
Det är alltså, av allt att döma, på ledningsnivå som ägarbytet kommer att märkas som allra mest.
Vi kommer att ha kvar vår verksamhet, med lager och back office-funktioner, i Nybro. I Stockholm kommer vi fullfölja vårt kontrakt med Vasakronan där vår kommersiella del av verksamheten sitter. Så för personal och partners är det inte mer drastiskt än så under överskådlig tid.
Det var inte bara för utomstående som Egmonts intåg i Royal Design Group kom som något av en blixt från klar himmel. Även internt var det snabba puckar och ledningen, med Magnus i spetsen, fick plötsligt släppa fokus på julhandeln och istället vara med och sy ihop alla detaljer. Visserligen hade man redan tittat på olika försäljningsalternativ, men när väl Egmont klev in i handlingarna gick allt väldigt fort.
Vad betyder Egmonts övertagande för dig i din roll som vd?
Här och nu innebär det att jag återigen kan fokusera på vårt dagliga arbete. Vår plan var att fortsätta trimma in rutiner och processer i våra nya system och fokusera på kundresan för att efter sommaren utvärdera olika försäljningsalternativ av bolaget där börsen legat bäst till.
Men det har gått fort nu då denna process hastigt dök upp och några av oss i ledningen har därför mer eller mindre släppt det dagliga under vår viktigaste försäljningsperiod. För det kommande året 2021 så är det mindre förändringar för mig som vd då både Verdane sitter kvar i styrelsen och vår nuvarande styrelseordförande Harald Ennen fortsätter hålla i klubban.
"Behöver få en lösning"
Överlämningen mellan de tidigare och nya ägarna är nu, som ni kanske förstår, i full gång. Och även om affären i sig gick undan, så verkar långsiktighet och tålamod vara ledorden just nu, för att allt ska bli så bra som möjligt.
Vi har redan kommit överens om de övergripande penseldragen för 2021 och under första halvan av januari kommer ledningen tillsammans med Verdane, eEquity och Egmont spika den detaljerade planen för det kommande året. Det är ett fint bolag som Verdane och eEqutiy varsamt lämnar över till Egmont, där jag kommer säkerhetsställa att det sker på bästa sätt för alla parter.
Så vad blir de viktigaste satsningarna för 2021?
Med ett år med covid-19 i ryggen bör jag passa mig för att svara allt för precist, men jag behöver få till en lösning på våra utmaningar med hyresvärdarna gällande våra hyresavtal. Att ha ett OCR-snitt på 25 procent i vår kategori är inte möjligt. Vi tål en omsättningsbaserad hyra om cirka tio procent. Personalen i samtliga butiker gör ett fantastiskt jobb med de kunder som väl kommer och alla nyckeltal förutom besökare pekar åt rätt håll. Här hoppas jag att hyresvärdarna nu till slut kan komma oss till mötes, då merparten av våra avtal löper ut under 2021.
"Ta ur friktion"
Det är dock inte bara hyresavtalen som man tar sikte på att förbättra. Här har ju Magnus Pettersson tidigare berättat på Ehandel om att man förmodligen inte kommer att kunna behålla alla butiker, delvis av just den anledningen.
Huvudfokuset ligger dock som bekant på onlineaffären och här finns det fortfarande mycket att skruva på. Framför allt att göra kundens köpresa ännu smidigare, men även att se till att vederbörande kommer tillbaka.
För de flesta anställda inom bolaget så handlar vår verksamhet om onlineförsäljning. Och fokus är "operational excellence", där vi fortsätter arbetet med att förbättra rutiner och processer nu när vi har våra nya system och robotlagret på plats.
Stort fokus 2021 på kundresan och ta ur friktion i köpupplevelsen och öka antalet återkommande kunder. Personligen hoppas jag att med Egmont som ny ägare, och som en av Nordens ledande mediekoncerner, kommer kunna ”tweka” vår marknadsplan då vi får tillgång till för oss helt nya verktyg, avslutar Magnus Pettersson.