ANNONS

RoyalDesign omsatte 1,3 miljarder: “Online har skjutit i höjden”

Magnus Pettersson, vd
Foto: RoyalDesign

"2021 kommer bli vårt bästa år någonsin".

ANNONS

Siffrorna för Royal Design Groups räkenskapår för 2019/2020 har nu trillat in. Omsättningen steg med hela 58,6 procent jämfört med räkenskapsåret innan och landade på totalt 1,33 miljarder kronor. Det senaste året är dock förlängt och på totalt 16 månader, då företaget nu gått över till att jobba med kalenderår.

Att ha kalenderår är något vi internt velat under en längre tid för att mappa mot övriga portföljbolag hos både gamla och nya ägare. Kalenderår blir även mer naturligt för oss i form av våra säsongsvariationer, säger företagets vd Magnus Pettersson till Ehandel.

Med tanke på att det är förlängt, hur jämför ni det med året innan?

Q4 är ju vårt starkaste kvartal resultatmässigt så visst har det en positiv påverkan. Under fjolåret stängde vi våra butiker i Göteborg, Nacka Forum och Jönköping. Franchisetagarna i Helsingborg, Landskrona och Göteborg lämnade RoyalDesign så det bör man ha i beaktning när man jämför resultatet mot 2019 totalt sett, säger Magnus Pettersson.

Butiksstängningarna har fortsatt

Enligt årsredovisningen lyckades man trots bakslag i den fysiska världen leverera ett rörelseresultat (EBITDA) på 29 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -7,9 miljoner året innan.

Någon kommentar på just pandemiåret 2020? Hur såg lönsamheten ut där?

Vi gick in i 2020 med 11 fysiska butiker och när året var slut hade vi 5 kvar. Online har skjutit i höjden och vårt nya robotlager i Nybro har haft fin effektivitet och vi har haft bättre precision i våra leveranser vilket påverkat kundnöjdheten och lönsamheten positivt. Samtidigt präglades Q2-Q4 av besöksrestriktionerna i galleriorna som därmed stod tomma där vi hade flera butiker. Därav att vi i fjol stängde flera butiker och det har ju fortsatt i år.

Vi fortsätter investera i våra enda kvarvarande butiker på Kungsgatan i centrala Stockholm, som fyller viktiga roller både för Rum21 och RoyalDesign.

“Påverkar såklart tillväxten negativt”

Hur har det gått nu under 2021?

I år har tillväxten online fortsatt stabilt med en viss inbromsning under sommaren men det tog bra fart igen i slutet av augusti. Rum21 har verkligen överträffat förväntningarna och växer lika starkt som RoyalDesign. Stängningarna av de fysiska butikerna i Solna, Täby, Umeå och Kungens Kurva samt att de sista franchisetagarna i Lund och Karlstad lämnat RoyalDesign Group påverkar såklart tillväxten negativt.

Jag är väldigt stolt över att se förbättringarna operativt under året som påverkar kunderna positivt, här har vi verkligen tagit flera steg framåt. Eftersom onlineförsäljningen rusar så kommer 2021 bli vårt bästa år någonsin både sett till tillväxt och lönsamhet som grupp men även får båda våra brands Rum21 och RoyalDesign.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap