Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Royal Design helrenoverar varumärket - och tar hjälp av Bianca Ingrosso

Nanna Hedlund, vd för Royal Design Group
"Det är en utmanade marknad".
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Royal design har flera tunga år av förluster bakom sig. Försäljningen rusade visserligen under pandemin, men de röda siffrorna var intakta.

Under 2022 förvärrades läget när försäljningen sjönk från 1,2 till 1 miljard kronor och förlusten, efter finansiella poster, drog iväg till -93 miljoner kronor.

Något behövde göras för att vända utvecklingen och nu vet vi vad e-handlaren, som firar 25 år i år, jobbat på för att få luft under vingarna igen. I dag lanseras en nystart med både en uppdaterad varumärkespositionering och en ny designidentitet.

ANNONS

Vi kommer från några år under pandemin med stort fokus på att skala upp verksamheten. Nu behöver vi istället fokusera på att effektivisera för att kunna nå lönsamhet, men också att stärka attraktiviteten i vårt kunderbjudande för att attrahera fler och driva tillväxt, säger Nanna Hedlund, vd för Royal design group, i en kommentar.

Konsumenterna ska nu mötas av en mer modern köpupplevelse och snabbare leveranser. Bolaget vill bli startdestinationen för inspiration och köp till hemmet. Alltså att konsumenterna går raka vägen till Royal design istället för konkurrenterna när hemmet ska uppdateras.

Vi har även noga kurerat vårt sortiment för att göra det lättare för våra kunder att det hitta det bästa inom design i vårt breda sortiment. Samtidigt har vårt effektiviseringsarbete gjort att vi kan vässa vårt leveranslöfte ytterligare. Nu skickas 95 procent av alla ordrar från oss inom 36 timmar, något vi vet att våra kunder värdesätter stort, säger Nanna Hedlund.

"Omfattande arbete"

För att ingen ska missa att bolaget nu uppdaterat sig rejält väntar också en ordentlig marknadsföringskampanj, som sjösätts i inledningen av september. Den kommer bland annat att frontas av Bianca Ingrosso - ett väl beprövat knep inom e-handeln.

Vi har gjort ett omfattande arbete för att förbättra kundupplevelsen genom hela köpresan och vill med höstens satsningar nå en bred räckvidd för att stärka positionen för Royal Design - där är samarbetet med Bianca ett perfekt komplement till våra övriga satsningar, säger Nanna Hedlund.

Samtidigt som arbetet med bolagets omprofilering pågått har man också genomfört en hel rad åtgärder för att komma tillrätta med förlusterna som förföljt dem genom åren. Det har bland annat gjorts nedskärningar i personalledet.

Det är en utmanande marknad och vi har haft behov av att genomföra stora förändringar där en väsentligt lägre kostnadsbas varit avgörande. Nu kan vi ha fullt fokus på utrullningen av vårt ”Royal Design 2.0” ,som lägger grunden för en stark internationell tillväxtresa framåt, avslutar Nanna Hedlund.

Dela artikeln: