Den svenska nätbaserade marknadsplatsen Roomly.se slog nytt rekord under 2016 och sålde varor för 10 miljoner kronor.
Roomly är en tjänst som funkar ungefär som en merförsäljningskanal för e-handlare i inredningsbranschen. På sajten kan företagen marknadsföra sina produkter och sitt varumärke och därigenom få nya kunder.
Försäljningen är det ordervärde som bolaget delat ut till anslutna butiker i Sverige. Roomly AB tar sedan en satt procent av varje försäljning.
Satsat på digital marknadsföring
En av orsakerna till framgångarna är att företaget satsat på digital marknadsföring.
- Varför vi växt så snabbt nu under 2016 beror främst på vår ökade närvaro i marknadsföringen. Vi har satsat hårt på den digitala marknadsföringen men också den traditionella. Vi har bland annat annonserat i några utvalda inredningstidningar under hösten som vi kommer fortsätta med även detta år. Det har visat goda resultat även om de är svårt att mäta exakt. Vi har gjort jämförelser i trafiken med liknande perioder utan tidningsannonsering, och analyserat, skriver företagets grundare och VD Sebastian Plengier Ehrnfelt till Ehandel.se.
Tillväxt: 400 procent
Siffrorna innebär att företaget vuxit med hela 400 procent
Under 2016 hade Roomly AB en tillväxt på drygt 400 procent jämfört med året innan. Under året expanderade företaget även till Danmark och startade en dansk systersajt, Roomly.dk, som lanserades i november.
- Vår expansion till Danmark har inte påverkat resultatet för 2016. Vi lanserade hemsidan sent på året och den är fortfarande i ett mycket tidigt stadie. Här jobbar vi nu med att få in rätt partners, produkter och även driva trafiken rätt. Även om vi ser en ökning kontinuerligt i trafik så är den än så länge så pass liten för att börja mäta. Vi jobbar också med att hitta en lokal ambassadör i Danmark som kan driva projekt närmare kund.
Intar Norge och Finland under 2017
Under 2017 väntas bolaget även expandera till ytterligare två grannländer.
- Det två länder som kommer i nästa etablering är Norge och Finland. Vi har valt grannländerna mycket för närheten till Sverige men också för att några av våra redan etablerade partners har försäljning i dessa.
Och Sebastian Plengier Ehrnfelt berättar att det även är mycket annat som händer under året.
- Nu under 2017 har vi massa på gång. Vi kommer att fortsätta knyta till oss nya partnerbutiker. Där har vi några intressanta på ingång nu i feb/mars. Vi tittar också på att få ingång en ny plattform som varit under utveckling det senaste halvåret. Det kommer bli en förändring i vår hur vår affärsmodell ser ut, men inget som ska störa handlarna utan tvärtom. Vi vill ge butikerna ett större grepp om administration av produkter och hela sin butik hos oss. Det kommer bli väldigt spännande. Mer kan vi inte berätta just nu, skriver han.