Cdon har gjort bokslut för 2021 och visar upp en bruttoförsäljning som ökade med 11 procent till nästan 2 miljarder kronor för marknadsplatsen. För Cdon Group minskade den däremot med 2 procent, till 2,3 miljarder kronor.
Nettoomsättningen fick sig också en törn, både för Cdon Marketplace och Cdon Group. Den förstnämnda föll med 3 procent till 201 miljoner medan den sistnämnda föll med 32 procent till 542 miljoner. Något som kan hänvisas till en större minskning hos Cdon Retail, alltså den egna försäljningen som bolaget försöker kapa.
Rörelseresultatet för gruppen backade i sin tur rejält, från 23 miljoner under 2020 till minus 41 miljoner kronor under 2021. Men trots röda siffror ser man positivt på framtiden.
Året slutade med en 11-procentig tillväxt för Cdon Marketplace, medan den underliggande e-handelsmarknaden i Sverige växte med 5 procent. Under vårt Q4 växte marknadsplatsens bruttoförsäljning med 6 procent. Den svenska e-handelsmarknaden växte med 16 procent i oktober visade upp en negativ tillväxt på -25 procent och -24 procent i november och december, skriver Cdon:s styrelse.
Siktar mot hög tillväxttakt
Cdon hade också en turbulent avslutning på året, där handlare slängdes ut efter att kunder lurats på pengar och inte fått sina beställningar. Cdon meddelade också att man avsatt 20 miljoner kronor för att kompensera de som drabbats.
Jämfört med den svaga, underliggande marknaden så tog vi marknadsandelar, trots de indirekta effekterna av att vi avslutade avtalet med tredjepartssäljare under kvartalet. Vi siktar mot att växa i hög takt och målsättningen är en mycket högre tillväxttakt, skriver bolaget.
Aktien backade med 8 procent kort efter att rapporten offentliggjorts.
LÄS ÄVEN: CDON slänger ut fem handlare - så går man vidare efter kaoset