I går hade vi flera positiva besked kring Black Friday, men samtidigt fanns det sedan tidigare flera indikationer att dagen faktiskt skulle backa mot fjolåret. Om det inte var omvärldssituationen så var det faktumet med att Black Week tar allt mer av tillväxten.
Nu på morgonen, dagen efter köpfestens höjdpunkt, så meddelar Prisjakt och Svea Bank att Black Friday inte helt oväntat minskade mot fjolåret. Den svarta fredagen ska vara ner -12 procent mot 2021.
Men det slutar inte där. Enligt Svea Banks siffror så backar även Black Week och hela Black Month. Allt är alltså rött.
I år ser vi att Black Friday och Black Month backar mot föregående år, ett resultat som var väntat. Den främsta orsaken är en ökad ekonomisk oro hos svenskarna. Vi jämför också mot en period som var exceptionell för e-handeln i och med att den digitala handeln var så stor under pandemin, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Enligt rapporten från Prisjakt och Svea så började dock gårdagen starkt, något som även Klarna rapporterat. Men Black Friday ska alltså ha tappat mot slutet av dagen.
Svenskarna håller hårdare i sina pengar och effekten blir att Black Friday-omsättningen minskar. En tydlig trend i år är konsumenternas större fokus på sparande, vi väljer billigare varianter av produkter på årets Black Week jämfört med i fjol. Energioptimering av hemmet har varit årets stora trend, där vi sökt oss till kategorier såsom eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och airfryers, säger Oscar Hagman, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Siffrorna är baserade på Sveas betallösningar och är därmed representativa för handeln i stort. Om endast e-handeln visade på bättre eller sämre siffror återstår att se.
Statistik
Black Friday: Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -12 % (Svea Bank)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -9,5 % (Svea Bank)
Black Month: (1-25 nov): -5,8 %