Den finska pungvaxtillverkaren Dick Johnson, som sÀljer alla möjliga skönhetsprodukter för mÀn, har fÄtt kÀnna pÄ Reklamombudsmannens tuffa kÀrlek. Sveriges Kvinnolobby uppskattade inte ett antal av Dick Johnsons inlÀgg pÄ Instagram och anmÀlde minst tre av dem till RO för könsdiskriminerande reklam.
LĂS ĂVEN: Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax
InlÀggen ska innehÄlla lÀttklÀdda damer i olika poser som ansÄgs irrelevanta för det som faktiskt marknadsfördes, det vill sÀga olika manliga skönhetsprodukter. Företaget Greasy Fingers, som stÄr bakom varumÀrket Dick Johnson, försvarar alla de anmÀlda inlÀggen pÄ olika vis. Produkterna anses bland annat inte bara vara för mÀn.
- Man publicerade bilden för att kvinnorna lika vĂ€l ska kunna anvĂ€nda produkterna och klĂ€dÂerÂna som annonsören sĂ€ljer. Produkterna Ă€r unisex, Ă€ven om det Ă€r mest mĂ€n som köper av dem, ska Greasy Fingers angett som förklaring i ett av fallen.
I det fallet var det en bild pÄ en lÀttklÀdd kvinna i spetstrosor, med sÀrade ben, som skulle sÀlja in skjortor, vilket företaget dock inte sÀljer. Ett av de andra inlÀggen beskrivs sÄhÀr:
âBilden i inlĂ€gget visar en man som stĂ„r i vĂ„gorna pĂ„ en strand och bĂ€r en kvinna över sin ena axel. Hon hĂ€nger med rumpan mot kameran och överkroppen pĂ„ andra sidan av mannen, sĂ„ att den inte syns. Mannen Ă€r klĂ€dd i badÂshorts och kvinnan ser ut att vara klĂ€dd i en randig bikini. Mannen tittar in i kameran med ena handen placerad pĂ„ kvinnans ena skinka och den andra runt hennes ben. I texten som finns i anslutning till bilden stĂ„r âNĂ€r man tar sin brud och simmaâ följt av en smiley med solglasögon och dĂ€refter â#gentlemen #dickjohnsonsweden #sommarâ.â
"Kvinnan Àr inte livlös pÄ nÄgot vis"
Greasy Fingers ska till RO förklarat det hela sÄhÀr:
âVarför annonsören anvĂ€nde en bild pĂ„ en man och en kvinna, var för att skapa en positiv image. Ett par firar sin tid pĂ„ stranden och har roligt tillsammans. PĂ„ bilden syns likasĂ„ en skĂ€ggig man, som annonsören inte tycker Ă€r pĂ„ nĂ„got vis hotande. Annonsören vill skapa en kĂ€nsla om att mannen tar hand om sin flickvĂ€n och Ă€lskar henne, Ă€ven om de har det kul pĂ„ stranden. Kvinnan pĂ„ axlarna Ă€r inte livlös pĂ„ nĂ„got vis. BĂ„de mannen och kvinnan har badklĂ€der pĂ„, inte bara kvinnan. Annonsören ser bilden som att den visar ett lyckligt och hĂ€lsosamt förhĂ„llande.â
I alla de tre fallen gÄr dock RO pÄ den Svenska Kvinnolobbyns linje och fÀller Greasy Fingers för könsdiskriminerande reklam.
- Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klĂ€dsel och pose, framstĂ€lls som ett sexobjekt. FramÂstĂ€llÂningen har ingen koppling till de marknadsförda produkterna, skönhetsprodukter för mĂ€n, vilket Ă€r krĂ€nkanÂde för kvinnor i allmĂ€nhet. InlĂ€gget Ă€r dĂ€rför könsÂdiskriminerande och strider dĂ€rmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.